Elektriske sparkesykler er stadig mer populære i bybildet, og da Wilfa søkte etter testpiloter til splitter nye E-way E500 kom det inn rekordmange søkere.
Ti heldige testpiloter mottok i mai el-sparkesykkelen som skal være alt du trenger på veien: Kraftig motor, lang rekkevidde og imponerende evne til å kjøre opp bratte bakker.
El-sparkesykkelen har også smart digital skjerm, app og punkteringsfrie dekk. Men stemte forhåndsomtalen med testpilotenes egne erfaringer underveis i testingen?
At el-sparkesykkelen falt i smak er i hvert fall sikkert: Samtlige ti testpiloter vil anbefale E-way E500. Totalscoren på el-sparkesykkelen lander på imponerende 8,6 poeng av 10 mulige.
Nederst i artikkelen finner du testpilotenes snittscore på alt fra førsteinntrykk til el-sparkesykkelens design og styrke opp bakker.
Men først: Hva likte testpilotene, sju menn og tre kvinner bosatt i tettsteder eller byer på Østlandet, aller best ved E-way E500?

Alex fra Oslo ble så begeistret under første prøvekjøring at han kjørte el-sparkesykkelen tom for batteri. Han klarte ikke å stoppe.
- Den var så lettkjørt og så rask! Det var en sann fryd å kjøre den! Alex
Maria fra Drammen ble mest positivt overrasket av mange praktiske og brukervennlige funksjoner, pluss stor kjøreglede i opptil 22 km/t.
– Wilfa E-way E500 opplevdes veldig stabil. Jeg som har lite erfaring, følte meg raskt trygg i håndtering av den. Og selvfølgelig må også hastigheten nevnes, et skikkelig effektivt transportmiddel!
Oslo-mannen Alexander trekker også fram motorkraften.
– Jeg likte best akselerasjonen og kraften i motoren, som gjorde at den fungerte svært godt i oppoverbakker.
– Kom raskt opp i fart og enkel å styre, legger Victoria til.

Sebastian og Henrik er inne på det samme når de trekker fram sine høydepunkter fra testingen:
- Jeg er veldig positivt overrasket over hvor komfortabel kjøreopplevelsen er. Sebastian
– Trekk-kraft og hastighet i oppoverbakker! sier Henrik fra Gjøvik,
Derfor er det ingen overraskelse at testpilotene gir meget gode karakterer til Wilfa E-way E500 både på «kjøreopplevelse» og «motbakkekjøring»: 8,2 og 8 poeng av maksimale 10.
Henrik vil imidlertid legge til at trekkraften oppover minsker noe hvis el-sparkesykkelen kom under 50 prosent batterikapasitet. Og som hos el-biler er det slik at maksimal rekkevidde på batteri avhenger av ytre faktorer som for eksempel vekt, kjørerute og hastighet.
Flere av testpilotenes har inntrykk av at 45 km rekkevidde muligens er vanskelig å oppnå. Derfor ender «rekkevidde»-score på 6,6 av 10, som fortsatt er bra.

Ladehastigheten, ladeporten og ladekabel liker testerne veldig godt, eller som Maria uttrykker det:
- Ladetiden er rask og prosessen er enkel. Maria
På direkte spørsmål om motorkraften og topphastigheten på 22 km/t, er fortsatt testpilotene overstrømmende. Få mer enn Sebastian i hovedstaden:
– Jeg elsker de 2 km/t ekstra man får, sammenliknet med utleieselskapene. Det er ikke nok til at andre merker at du suser forbi, men akkurat nok til at man aldri føler man blir kjørt fra.
– De var en imponerende rask og sterk sak! sier Ole fra Lillestrøm som støttes av Andrea fra Hamar:
– Denne er sparkesykkelen er en av de bedre, mye pga. sin størrelse på motor.
På design ga el-sparkesyklistene testens aller høyeste karakter med 9,2 av 10. Elias fra Oslo gir frontlysene en del av æren.
– Kjørelysene er både kraftige nok og gir et relativt stilig utseende, samtidig som de bidrar til økt trafikksikkerhet.
På samme måte var også bremsesystemet på kjøretøyet, skivebrems bak og motorbrems, veldig populært hos testerne,
- Veldig sterke bremser, hadde ingen problem med å stoppe, selv på glatte overflater. Alex
El-sparkesykkelen kan følges i E-way-appen og den brukte de fleste flittig under testingen.
– Appen er nyttig til justeringer av innstillinger som bremsestyrke, cruise-control, hastighet etc., sier Henrik.

Brukervennlig, mener Maria, mens Alex synes appen er enkel og oversiktlig.
– Kult at du kan sjekke massevis av fakta om forbruk og slikt i sanntid!
Wilfa E-way E500 har punkteringsfrie honeycombdekk, og flere av testpilotene la merke til at dekkene så å si erstatter tradisjonelle støtdempere.
- Funker fett. Som nevnt tidligere er el-sparkesykkelen veldig komfortabel ved bruk. Jevn kjøreopplevelse, hvor man ikke legger merke til hver eneste småstein. Maria
Henrik ønsker seg dempere i tillegg, men det synes ikke Alexander er nødvendig på grunn av honeycombdekkene.
– Jeg synes kjørekomforten er god, til tross for at den ikke har noen form for demping. Mitt inntrykk er at dekkene gjør en god jobb her og demper bra for små ujevnheter. Jeg har benyttet elsparkesykkelen både på asfalt og grus uten noen problemer.

– Dekkene er myke og gir en behagelig kjøreopplevelse, sier Bjørn.
Sebastian trodde egentlig ikke han trengte en el-sparkesykkel, og får avslutte testpilotens dom med følgende kuvending.
– Jeg tør å innrømme når jeg tar feil, og det har jeg virkelig gjort denne gangen. Til min store overraskelse har jeg virkelig blitt glad i å ha min E-way E500 tilgjengelig, til alle døgnets tider og alle dagens gjøremål.