Det finnes mange ting en bileier må tenke på, som drivstoff, dekkskift og service. Lexus tar kundeservice på alvor, og det har kundene fått merke. Én av dem er Grete Bruun, som har vært kunde hos Lexus i 10 år. I det hun beskriver som et av det flaueste øyeblikket i hennes liv, var Lexus raske til å fikse problemet.

– Jeg kjørte rundt i byen hele dagen, og på vei hjem stoppet selvfølgelig bilen. Jeg trodde først det var noe teknisk feil, og var gretten da jeg ringte til Lexus sin servicetelefon, sier Bruun.
Hun forventet ikke umiddelbar hjelp, men etter kort tid var problemet løst – hun hadde nemlig gått tom for bensin.
– De forsto raskt hva problemet var, og etter 15 minutter kom de med en liten kanne bensin. De tok bilen og kjørte den til en bensinstasjon hvor de fylte opp tanken. Jeg dro bort dagen etter for å gjøre opp, men de nektet å ta imot betaling selv om jeg insisterte, forteller hun videre.
Klikk her for å se alle bilmodellene Lexus tilbyr
For Bruun er det de små tingene som skiller Lexus fra andre. Hun føler seg alltid velkommen uansett hvem det er som er på jobb. Når bilen skal på service står en egen parkeringsplass klar, som markeres med en elektronisk tavle med navnet hennes på. Hun forklarer at nå som hun har blitt en voksen dame setter hun utrolig pris på dem som gjør det lille ekstra, og hun understreker at Lexus går langt for å gjøre det de kan.
Lånebil sto klar
– Om det er et stort eller lite problem så fikser de alltid opp, uansett hva det måtte være. Jeg har aldri hatt en bilforhandler med like god service, sier Bruun med glede i stemmen.
Dekkskift er også noe alle ønsker at skal gå så knirkefritt som mulig. Bruun skifter alltid hos Lexus, og hun har ikke opplevd et eneste problem de ti åra hun har vært kunde.– Dekkene bytter jeg hos Lexus, og det går alltid veldig fint. Jeg får låne den nyeste modellen de har i mellomtiden. Når bilen min er klar så ringer de, og om det ikke passer med min timeplan, er det aldri noe problem å hente bilen dagen etter, avslutter hun.

Norges mest fornøyde bilkunder
For sjuende året på rad topper Lexus alle kategorier i AutoIndex, som er bilbransjens største og mest omfattende kundetilfredshetsundersøkelse. Den utføres av Loyalty Group International, og omfatter 23 bilmerker. Det deles inn i fire kategorier, hvor den med høyest totalsum er vinneren. Lexus gjorde rent bord i 2018, og vant alle fire.
Lexus gir deg muligheten til å designe bilen din helt selv
Kategoriene
• Bilen og kjøreopplevelse (40 prosent)
• Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent)
• Service på verkstedet (20 prosent)
• Lojalitet til merket (20 prosent)
Bruun er ikke den eneste som er fornøyd med jobben Lexus legger ned på kundeservice. Anders Christensen er en Lexus-elsker som sin bror, som jobber i Lexus Financial Services. Han har vært kunde i snart seks år, og han har ingen planer om å bytte bilmerke. Han fikk merke hvor behjelpelige de var da han ikke hadde mulighet til å levere bilen til den planlagte servicen.

– Jeg ringte og forklarte at jeg måtte dra tidligere på jobb, og at jeg ikke hadde sjanse til å levere bilen til det tidspunktet jeg skulle. I stedet for å utsette servicen, kom de opp med en løsning. Jeg dro på jobb, og Lexus kom og hentet bilen der. De satte igjen en bil jeg kunne låne ut dagen, sier Christensen.
Skulle dette friste? Prøvekjøring kan bestilles gratis her
Uansett hvor du strander vil de gjøre det de kan for å hjelpe
Etter at han byttet til Lexus slipper han å tenke på de små tingene. Det kan være med på å løse opp i tidsklemmen som mange kjenner på. Det fikk han virkelig merke da han punkterte dekket og hadde dårlig tid på vei hjem fra jobb. Han tok en kjapp telefon, og 25 minutter etter uhellet var han på vei hjem igjen. Dette er en service Lexus streber etter å levere til enhver tid.
Et annet problem mange har opplevd, er at bilen går tom for strøm. Anders er intet unntak. Han satte på lysene manuelt for å lyse opp en mørk garasje, men glemte å skru dem av. Det var heldigvis ikke noe problem for de som var på vakt hos Lexus.

– Bilen ladet seg totalt ut, men personen i andre enden av telefonen slapp alt han hadde i hendene og fikset det for meg. De kom hjem til meg, og ladet opp bilen min. Dette skjedde et par ganger de første ukene, men de tok det alltid med et smil. Jeg betalte heller ikke noe ekstra for det, avslutter Christensen fornøyd.
Kunden kan være trygg på at Lexus streber etter å levere service langt utover hva som er forventet. Det er noe Christensen kan bekrefte.
– Hva som er det beste med Lexus? Det må være at jeg får servert sushi mens jeg venter på dekkskift, ler Christensen.
Har du spørsmål? Lexus sin kundeservice sitter klare for å svare på dine henvendelser