Går du med planer om å selge bilen din? Eller kjøpe en bruktbil? Da er Magnus Fagerli en bra mann å prate med. Han jobber som kundebehandler på et av NAFs 44 sentre over hele landet, og har hjulpet hundrevis av bilister, både før og etter at bilen har skifta eier:
– Forrige uke, for eksempel, var det en her som nettopp hadde kjøpt seg bil og tok den med seg hit i etterkant av kjøpet for en NAF-test.
– Han fikk bakoversveis da vi presenterte en hel A4-side med feil og mangler som selger burde ha opplyst om. Prisen for å reparere alt tilsvarte halve kjøpssummen!
Mer om hvordan det gikk med den uheldige bilkjøperen lenger ned i saken. Først vil vi høre litt mer om hva NAF Senter hjelper folk med, og hva vi burde tenke på når vi skal kjøpe og selge bil.
– Vi hjelper folk med alt fra vedlikehold, som oljeskift og bytte av vindusviskere til å kontrollere kundenes biler slik at de er sikre på at bilen er trygg på veien. Enten det er snakk om ved en EU-kontroll eller en NAF-test.
– Kundene fornøyde med åpenheten
– Vi rådgir folk med tanke på kjøp og salg av bil. Skal du kjøpe eller selge, er det jo veldig lurt å ta en grundig test. Hvis den som selger ikke har god dokumentasjon på bilen, bør du som kjøper ta en test – aller helst, vil jeg si, før du setter over penger til selgeren.

– Du er jo den som tar imot kundene. Hva er de aller mest fornøyde med?
– Mye av det er åpenheten. NAF har en lang tradisjon med å hjelpe bilister i forbindelse med EU-kontroller, tester og kjøp. Skulle det vise seg at en bil har feil eller mangler som bør utbedres, gir våre NAF-sentre som har verksteder, ut et uforpliktende tilbud på reparasjon. Det setter mange kunder pris på.
– Det er ikke alle som vet at vi også har verksteder, som kan ta det meste av service og reparasjon.
– Nybilgarantien din er fortsatt intakt om du velger å ta servicen hos oss istedenfor hos merkevareforhandleren. Over 30 av våre NAF Senter tilbyr nå også verkstedtjenester, og flere skal det bli.

Rabatter til medlemmene
Som NAF-medlem får du rabatter på EU-kontroll, tester og service.
– Men NAF Senter er åpent for alle?
– Absolutt. Vi fikser alt av bil – for alle. En stor andel av dem som kommer til oss, er NAF-medlemmer, men vi har også mange som ønsker å prøve oss. Av dem er det veldig mange som blir medlemmer, sier kundebehandleren Magnus Fagerli.
Både for medlemmer og ikke-medlemmer er NAFs garantiutløpstest blitt veldig populær.
– Når det nærmer seg fem år eller hva du måtte ha av nybilgaranti, kan det lønne seg å ta testen, eller i alle fall kan det bli veldig dyrt å droppe den.
Tabbene ved kjøp og salg
– Hva er de vanligste tabbene folk gjør når de skal selge bil?
– Å glemme opplysningsplikten. Legger du ved en NAF-test, så har du nødvendig dokumentasjon om bilens tekniske stand. Også ser jeg veldig mange som forventer å få mye mer for bruktbilen enn de faktisk gjør. Mange går inn med for høye forventninger.

– Og det dummeste vi kan gjøre når vi skal kjøpe bil?
– Å kjøpe usett og uprøvd! Samt å glemme å be om en tilstandsrapport. Har ikke selgeren det, så ta en test i forkant av kjøpet. Det er lettere å komme seg unna et dårlig bilkjøp i forkant enn i etterkant.
Apropos … Hvordan går det med den uheldige bilkjøperen vi nevnte i begynnelsen av denne artikkelen? Han som tok testen først etter å ha kjøpt, og fikk presentert en hel A4-side full av feil og mangler, som ville koste ham halve kjøpssummen å reparere?
– Han går nå videre for å få opphevet kjøpet. Da får han bistand fra NAFs juridiske avdeling. Vi har mange advokater ansatt i NAF for å hjelpe folk med blant annet denne type saker.

NAF-advokat om bilsalg: – Vanvidd
– Helt til slutt, hva er det jeg som bileier burde tenke mest på, særlig nå i vinterkulda?
– Vedlikehold og service er viktig. Det er en grunn til at man har service. Og bruk bremsene aktivt, så ikke de ruster.
– Særlig de som kjører elbil, der har vi noen som får seg litt av et sjokk når alle bremsene må byttes på EU-kontroll når bilen bare er fire år gammel.
– Elbiler kan jo omtrent kjøres med en pedal, og det har jeg inntrykk av at mange gjør. Da kommer det rust og skitt på bremsene. Ellers, ikke glem rengjøring, få unna veisalt og skitt, så er mye gjort!