- Vi følte oss lurt og svindlet!
Beskjeden er klar fra Monica Solheim (53), når hun omtaler skrekk-episoden for drøyt ett år siden. Da logget hun og mannen seg inn hos sitt daværende strømselskap og sjekket sin egen strømavtale.
Hun fryktet det verste. For aldri tidligere har norske husholdninger punget ut mer for strøm enn i 4. kvartal i 2021 (kilde: SSB.) Derfor får mange i disse dager voldsomme strømregninger, på tross av regjeringens strømstøtte.
Store regninger? Sjekk hva du kan spare her
Penger ut av vinduet
Men en ting er variasjonene i spotpris fra dag til dag. En helt annen ting er hva du selv må ut med i din egen strømavtale. Dersom du ikke passer på din egen avtale risikerer du å betale langt mer enn nødvendig.
Det var akkurat det Monica og mannen oppdaget. De sjekket tilfeldigvis hva de måtte ut med de siste tre månedene. Det var nok til å avsløre at «garantiavtalen» de hadde bare garanterte penger ut av vinduet.
- Vi fikk ingen beskjed om at strømavtalen vår var endret, men da vi logget inn så vi at de hadde satt opp prisen tre ganger på tre måneder. Prisen vi hadde fått var vanvittig mye høyere enn spotprisen, minst det dobbelte av spotprisen, sier hun.
Monica jobber i telekombransjen og forklarer at ekteparet før ikke brukte mye tid på egne strømavtaler. Derfor trodde de en garantiløsning med jevne betalinger året rundt slo gunstig ut.
Her sjekker du gjennomsnittlig spotpris for siste måned
«Vi så at vi betalte vanvittig mye mer enn vi trengte å betale, og det hadde vi antakelig gjort fortsatt hvis vi ikke hadde sjekket» Monica
- Dere ble lurt?
- Ja, rett og slett. Vi følte oss lurt. Vi ble veldig irriterte, for å si det mildt. Vi synes det var veldig spesielt. Vi så at vi betalte vanvittig mye mer enn vi trengte å betale, og det hadde vi antakelig gjort fortsatt hvis vi ikke hadde sjekket. Lei av å bli lurt?
Lei av å bli lurt? Sammenlign prisen du betaler her
Betalte seksgangeren
- Hva irriterte dere mest?
- At vi ikke fikk beskjed, og at de satt opp prisen selv om spotprisen var veldig lav. Vi betalte minst dobbelt så mye, og i en måned var det seksgangeren på spotprisen.
Nå er Monica kunde hos Klarkraft, selskapet der mottoet er «velkommen til et strømselskap som ikke juger». Klarkraft gir forbrukere strømmen til kostpris – og så tar de 35 kroner i måneden for jobben.

– Hos oss publiseres forrige måneds spotpris slik at du enkelt kan sjekke fakturaen din. Uansett om du er kunde hos Klarkraft eller hos en konkurrent, sier Klarkraft-leder Haakon Dyrnes.
Han nikker gjenkjennende når han får høre om avtalen Monica inngikk. Den er en klassiker på hvordan kunder lures gang på gang, med tulleavtaler som bare sikrer at selskapet får ekstra betalt.
Så enkelt bytter du til Klarkraft
Klarkraft ble startet i fjor nettopp med en ambisjon om å utfordre strømbransjen. Faktisk startet Dyrnes og kollegaene opp fordi de ble forbanna på strømselskapene.
– Ja, vi ble forbanna. Vi har bakgrunn fra mobilbransjen og mens det er lett å se hva du betaler for mobilabonnementet ditt, er det vanskelig å skjønne hva du betaler for strømmen, sier Dyrnes.
Betaler kostpris
Så mange som 4 av 10 har opplevd å føle seg lurt av strømselskapet sitt, ifølge Forbrukerrådet. Monica og mannen regner seg blant de førstnevnte, og med en enebolig som trekker 35000 til 40 000 kw per år blir regningene fort gigantiske.

- Med Klarkraft ser jeg at påslaget vi betaler ikke er mer enn kostpris. Vi får stadig tilbud fra andre om strøm, og påslagene der er vesentlig høyere enn de lovpålagte kostnadene. Hos Klarkraft betaler vi bare den månedlige summen på 35 kroner i tillegg, sier hun.
Monica og mannen opplevde også at deres tidligere strømselskap opererte med lokkepriser, som var på halvparten av det de selv fikk som kunde. Da de sa opp den dårlige avtalen dukket lokkeprisene opp, samt tilbud om et kontantbeløp i labben.
- Men da var vi så irriterte at de kunne gitt oss hva som helst, uten at vi ønsket å komme tilbake til dem, sier hun.
Beskytter kundene
Dyrnes i Klarkraft har vært i akkurat samme situasjon. Han betalte selv altfor mye, fikk prisen endret uten varsel og opplevde det vanskelig å finne ut hva som var hva på regningen. Han tror selskapene spekulerer i at kunder ikke vet hvilken avtale de har.
– Det er vanskelig å forstå hva strømselskapene faktisk tar i påslag, ettersom spotprisen varierer så mye. Det er enkelt for leverandører å ta seg ekstra betalt, uten at kundene merker det. Og på den måten lurer kundene sine, sånn som vi ser det. Her trenger kundene bedre beskyttelse. Det ønsker vi å bidra til, sier Dyrnes.
Lei av å bli lurt? Les mer om Klarkraft her

Hos Klarkraft er det derfor enklere, du betaler bare 35 kroner i tillegg til kostprisen. Og Klarkraft garanterer betingelsene kundene kommer inn på. De endres ikke på minst to år, og hvis de endres etter det får du en SMS.
– Spotprisene varierer, men påslaget blir ikke på mystisk vis skrudd opp. Kundene skal føle seg 100 prosent trygge på at vi ikke lurer dem, sier Dyrnes.
Sparer strøm
Hjemme hos Monica og mannen i eneboligen i Asker bekymrer de seg ikke lenger for strømprisene. Nå konsentrerer de seg heller om det de selv kan gjøre, blant annet tas dusjing og elbil-ladingen på de mest gunstige tidspunktene.

- Spotprisen er kanskje høy uansett, men det er i hvert fall ikke nødvendig å betale mer enn du må. Så ser vi heller på om det er mulig å spare strøm, sier Monica.
- Hvordan er livet som Klarkraft-kunde?
- Det er ukomplisert, jeg trenger ikke å tenke på strømmen. Det er irriterende med høye regninger, men det er ikke deres skyld. Jeg vet i hvert fall at regningen som kommer er riktig. Nå slipper jeg å gå rundt og irritere meg over at noen prøver å lure meg.
Her kan du sjekke gjennomsnittlig spotpris for siste måned – og sjekke om strømavtalen du har i dag faktisk er god. Eller om det er på tide å bytte til en strømleverandør du kan stole på.