- De ble alle skikkelig forbanna og sjokkerte, da de forsto at de var blitt lurt!
Klarkraft-sjef Dyrnes forteller om de kraftige reaksjonene han fikk fra venner og kjente, da de sjekket ut sine strømavtaler og påslag på hans oppfordring.
En nær kollega fant ut at leverandøren hadde satt opp prisen fire ganger, uten å gi klar beskjed. Samme mann opplevde så at en prismatch-avtale ble til den dårligste strømavtalen i markedet, uten varsel.
Andre venner av Dyrnes ble lurt til å inngå dyre maksprisavtaler, hvor strømselskapet med liten skrift sikret seg høyere pris. Selv byttet Dyrnes strømleverandør, og oppdaget at han etter noen måneder betalte noe helt annet enn den gode prisen han trodde han fikk.
Ble du også lurt? Bytt til Klarkraft

- Vi blir lurt
– Til slutt tenkte jeg «Oi, vi blir lurt hele tiden!» Og da skjønte vi at her måtte det være plass til en aktør til.
Dermed startet han Klarkraft, der mottoet er «velkommen til et strømselskap som ikke juger». Klarkraft gir forbrukere strømmen til kostpris – og så tar de 35 kroner i måneden for jobben.
I kostprisen ligger det et påslag på spotprisen på 0,8 øre/kWh (tilsvarer 11 kr pr. mnd. for en gjennomsnittskunde) som dekker lovpålagt elsertifikat og handelskostnader på strømbørsen Nord Pool.
På Klarkrafts nettsider legges det ut en oversikt over gjennomsnittlig spotpris på strøm for måneden før, med egne tall for landsdelene. Der står det også hva elsertifikatet virkelig koster (0,05 øre/kWh), samt strømhandelskostnader (0,75 øre/kWh).
Det finnes ikke ytterligere påslag, slik det er hos andre selskaper. Har du sjekket ditt påslag?
Lei av å bli lurt? Bytt til Klarkraft
– Uansett om du bruker mye strøm eller lite, så er vår fortjeneste kun 35 kroner hver måned, sier Dyrnes.

Skaper bølger i bransjen
Etter et års drift opplever Dyrnes at Klarkraft har skapt store bølger i strømbransjen, akkurat som de ønsket ved oppstarten.
– Vi har fått veldig god respons i markedet, fordi vi har satt søkelys på hvor mye lureri det er. Vi viser hva ting koster, og da blir det tydelig hva andre tar seg betalt av kundene.
Han sier målet er en storrengjøring i bransjen, der Klarkraft fortsatt skal kjempe kundenes kamp. Selskapet jobber for en strengere regulering av strømbransjen, og håper på hjelp fra statlige tilsyn og politiske partier for å rette på den skjeve maktfordelingen mellom strømleverandører og kunder.
– Målet er å gjøre strømbransjen mye mer transparent, sånn at det blir enklere for kundene å velge. På det har vi fått bra respons og gode tilbakemeldinger, sier Dyrnes.
Ikke alle i bransjen setter pris på Klarkrafts innsats for å avdekke hva du egentlig trenger å betale.

Blir uglesett
– Vi opplever at vi er uglesett av store deler av bransjen. Vi er kritiske til bransjen og sier «her er det mye juks og fanteri». Det blir ikke godt mottatt. Men jeg ble selv lurt, og det er fryktelig vanskelig å vite om du betaler rett pris, sier gründeren.
Han viser til Forbrukerrådets undersøkelse som slår fast at «forbrukere blir systematisk lurt når de kjøper strøm». Så mange som 4 av 10 har opplevd å føle seg lurt av strømselskapet sitt.
Lei av å bli lurt? Bytt til Klarkraft
Lures på tre ting
Han ser at strømselskapene oftest lurer folk på tre ting:
- Skjulte påslag legges i strømavtalen
- Avtaler byttes uten at du merker det
- Du anbefales dumme strømavtaler og unødvendige tilleggsprodukter
– Et vanlig scenario er at du kommer inn på et godt lokketilbud, og så varer det en viss periode før du blir satt over på en dyr avtale uten å få tydelig beskjed. Du forledes av en selger, som for eksempel ikke sier at makstaket på pris kan heves hver 14. dag, sier Dyrnes.
Dyrnes ble selv offer for en såkalt variabel avtale. Hos Klarkraft er det bare spotpris som gjelder, og ingen lokketilbud.
- Det finnes masse tulleavtaler og masse ekstraprodukter du ikke trenger, som gjør at du betaler altfor mye for strømmen din. Alt sammen er bare for å ta ekstra betalt.

Omvendt binding
Hos Klarkraft må ingen binde seg til dårlige avtaler, i stedet er det «omvendt binding» som betyr at Klarkraft garanterer betingelsene kundene kommer inn på. De endres ikke på minst to år, og hvis de endres etter det får du en SMS.
- Vi gjør det enkelt, med én avtale for alle. Vår fortjeneste er bare 35 kroner uansett hvor mye strøm du bruker. Påslaget er bare 0,8 øre/kwH, sier Dyrnes.
- Hvordan kan dere ta så mye mindre påslag enn andre?
- Vi har brukt mye tid på en digital leveransekjede, vi gjør alt veldig effektivt med minimalt med ansatte og lave kostnader. Og så kommer vi fra mobilbransjen, slik at vi er vant til å leve på små marginer. Vi er på linje med kunden, vi tjener ikke noe ekstra på at kunder bruker mye strøm.
Lei av å bli lurt? Bytt til Klarkraft
Dyrere vinterstrøm
At kulda kommer og strømprisene stiger kan ikke Klarkraft hjelpe deg med. Det samme gjelder nettleien, som du får i tillegg til regningen fra din strømleverandør.
- Det vi kan hjelpe deg med er påslaget, slik at du ikke blir lurt og betaler for mye, sier Dyrnes.

Satte ned påslaget
Han opplyser at påslaget hos Klarkraft nylig ble satt ned med 0,1 øre/kWh for alle kunder.
– Når vår kostpris går ned, kommer det kundene til gode. Det er ikke mye penger, men alle monner drar.
Klarkraft-gründeren ser at strømpris-debatten koker som aldri før.
– Vi er fortsatt forbanna. Men vi er fornøyd med at de som er kunder hos oss får en bra, ærlig og enkel avtale. Og vi synes at vi har klart å sette søkelys på lureriet i bransjen.