Batterier i karosseriet

Nå blir det slutt på tunge plasskrevende batteri. Volvo baker det inn i karosseriet.

Batterier i karosseriet
Publisert
Sist oppdatert

Volvo Car Group hevder de har lykkes med å skape batterier av karosserideler. De lagrer strøm i et nytt karosserimateriale av kullfiber, nanobatterier og superkondensatorer. En bagasjeluke i det helt nye materialet skal kunne erstatte et vanlig bilbatteri og dessuten bli lettere. Det gir en lettere energilagring som sparer plass og vekt, noe som er positivt både for kostnader og miljø.

Forskingsprosjektet har pågått i 3,5 år og Volvo er den eneste bilfabrikanten i det EU-finansierte prosjektet. Det nye batteriet bakes inn i karbon i en sandwichkonstruksjon, og kan nærmest brukes hvor som helst på bilen.

Det nye karosserimaterialet kan lagre energi som et vanlig batteri og for eksempel brukes til gjenvunnet bremseenergi. Volvo har testet batteriene og laget to panerer som eksempel på hvordan fremtidens batterier kan se ut. Et deksel i motorrommet og et bagasjeromslokket. Lokket er til og med lettere enn et tilsvarende i metall. Kåpen i motorrommet har i tillegg til å fungere som et deksel, også funksjon som fjærtårnsstag. På elbiler kan vektredukjsonen bli betydelig dersom batteriene inngår i bilens konstruksjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer