Bruktbil: Jaguar XF (2009)

Hvis du er ute etter mest mulig luksus, best design og gode kjøreegenskaper for minst mulig penger, skal det mye til for å slå Jaguar XF på bruktmarkedet.

Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Jaguars økonomi hadde svingt fra høyt til lavt da XF ble introdusert som etterfølgeren til Jaguar S-Type i 2007. S-Type var en heller semmer affære med basis fra amerikanske Lincoln LS, og nå skulle inntrykket rettes opp. XF ble vist på Frankfurt-utstillingen på høsten og inntok Norge våren 2008. Kun måneder etterpå var det klart at eier Ford måtte si takk for seg etter å ha brukt adskillig med millioner av pund for å holde liv i både Jaguar og Land Rover.

Men kattedyr har minst ni liv, og ny eier ble det indiske Tata-konsernet. Pipa satte seg nok i halsen hos mang en Jaguar-entusiast ved den ironiske tanken på at det britiske arvesølvet skulle havne i hendene på et selskap fra den tidligere kolonistaten. Siden inderne har spyttet enda mer penger inn i selskapet og latt ingeniørene utvikle nye produkter i fred, har de kritiske røster stilnet.

XF ble den siste modellen utviklet under Ford, og den er et veiskille fra tidligere Jaguarer. Kvaliteten er betraktelig bedre, designet lekrere og tøffere, samtidig som kjøreegenskapene er kvesset flere hakk. Bakhjulstrekk er naturligvis på plass og kjørestilen er lagt i komfortabel retning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer