Ekstrem GT40-replika på bane

550 hk på 900 kilo. Mer effekt per tonn enn en Bugatti Veyron. Med åpne spjeld på lukket bane. Kan det være noe gøy, da?

Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

- Jeg har litt dårlige bremser! roper Trond Østereng over motorlyden mens vi skjener sidelengs gjennom en høyresving i godt over 150 km/t. Hadde han sagt det for ti minutter siden før vi klemte oss ned i denne sinnssvake bilen, ville jeg sannsynligvis hoppet ut igjen. Han jobber som besatt med ratt og pedaler. Her finnes ingen servostyring, ingen ABS, og antispinn kan du bare drømme om. Trond må pent dosere de enorme kreftene selv, noe han greier på imponerende vis.

Raskere enn 911 GT2Kurvene angripes slik: Han vrir litt på rattet ved inngangen, og trykker på gassen. Rattvinkelen holder seg stort sett lik gjennom svingen, mens gasspedalens vinkel bestemmer retningen på bilen. Det krever sin sjåfør å utføre slike manøvre i en bil med tørrvekt på under et tonn og dekk merket ”Stock Car Special – for racing purposes only”. Ikke nok med det – vi kjører fortere enn alt annet som ferdes rundt den lukkede banen, inkludert Porsche 911 GT2, Dodge Viper, Nissan GT-R, og – viktigst av alt – en haug med Ferrarier.

- Det er ingen tvil om at dette i utgangspunktet var en godt sammenskrudd bil, forteller Trond. Hans røde GT40-replika er bygget på en original GT40-ramme av det sørafrikanske firmaet Superformance. Den er identisk med en 1967-modell i MKII-utførelse, men har gjennomgått noen interessante modifiseringer. Den originale Big Block-motoren er byttet ut mot en Small Block 351 Windsor levert av Roush, som er borret og stroket opp til det originale motorvolumet på 427 kubikk. Resultatet er en lettere motor enn utgangspunktet, som i tillegg yter mer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer