Det er ikke hver dag vi får lov til å bruke opp masse gummi under Toyota-lanseringer. Men siden GT86 ble vist for første gang tidligere i år, har mye endret seg. Nå har endelig Toyota fått en morrobil i stallen, og motorjournalister både her til lands og internasjonalt lovpriser den lille råtassen. Med 200 hestekrefter, bakhjulsdrift, lav egenvekt og økonomi-dekk hentet fra Toyota Prius, er det ikke mye som skal til før bilen plutselig logrer med rumpa.
Og her er litt av problemet: til tross for å kjøre mye bil, er ikke motorjournalister nødvendigvis utstyrt med kjøretalentet til racerbilsjåfører. Så når Toyota inviterer media til å prøvekjøre GT86 på Ringbanen ved Gardermoen, kan alt skje. Og det gjør det.
PANG!
Bare en drøy time uti prøvekjøringen, smeller det noe infernalsk. En oransje GT86 blir plantet i muren bare tjue meter fra Autofils utsendte. Delene spruter, airbager utløses og bilen forvandles umiddelbart til et ukjørbart vrak.

Etter å ha sopet opp restene, fyrer Fredric Aasbø opp SIN Toyota GT86. Eller, GT86 og GT86 fru blom - det er en sannhet med modifikasjoner. Bilen er riktignok den samme som vi kjørte opp fra Barcelona tidligere i år, men etter at Toyota Norge ga fra seg nøkkelen har det skjedd en del.


Boxermotoren og drivverket er kastet ut og erstattet med en diger 3-liters rekkesekser med turbo hentet fra Aasbøs forrige driftebil, en Toyota Supra. Resultatet? Effekten hopper fra 200 hk til 650 hk - på hjula. Dreiemomentet som tidligere var 205 Nm, er nå 870... Fredric har mer enn triplet effekten og dreiemomentet, med andre ord. Galskap!

- Vi må ha såpass mye effekt for å gjøre det mest mulig spektakulært, forteller Fredric. 27-åringen fra Ski startet med drifting da han fylte 18, i en gammel Volvo 340. Nå er han en av to nordmenn som kjører i den amerikanske drifting-serien Formula Drift, hvor han også har høstet en rekke premier.
Vi hoppet inn i passasjersetet og fikk en kjøretur vi sent vil glemme...