Knuste egen rekord på Rudskogen

Red Bulls Formel 1-team spikret tiden 1:10,020 på Rudskogen i fjor. Men den rekorden ble ikke satt under løp. Den beste offisielle løpsrundetiden tilhørte nemlig 24-åringen Christer Gislerud og hans Stealth B6 GT. Hvem kan slå den? Christer selv, så klart!

Med rundt 650 hk per tonn er dette en svært habil doning, perfekt for å jakte rundetider på baner som Rudskogen. Foto: Espen Stensrud
Med rundt 650 hk per tonn er dette en svært habil doning, perfekt for å jakte rundetider på baner som Rudskogen. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Under helgens løpsrunder på Rudskogen satt alt som det skulle. Christer Gislerud (24) som til vanlig kjører serien Special Saloon Car (SSC) i Danmark fikk muligheten til å senke sin egen rekord på banen da SSC ble invitert til å kjøre gjesteløp på det ferske anlegget i Rakkestad. En slik sjanse lot han ikke gå til spille.

- Målet var å sette ny banerekord på Rudskogen. Nå knuste vi den gamle med god margin, og det er veldig moro, forteller Gislerud.

For ordens skyld: Den gamle rekorden var på 1:24,369, og stod ubeseiret helt til Red Bull dukket opp med sin Formel 1-bil under fjorårets Rudskogen Motorfestival. Da satte de tiden 1:10,020, riktignok ikke i løpssammenheng. Denne rekorden har derimot Ferrari tenkt å slå i sommer...

Red Bull satte tiden 1:10,020 under fjorårets Rudskogen Motorfestival. Vil Ferrari greie å slå dette? Foto: Stein Inge Stølen
Red Bull satte tiden 1:10,020 under fjorårets Rudskogen Motorfestival. Vil Ferrari greie å slå dette? Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Vi prøvde å måle Red Bulls Formel 1-bil med laser: Se video her!

Inntil videre er altså den nye rundetiden for "normale" biler under løp 1:23,577. Vi bruker anførselstegn når vi sier normale biler, men Christer kan forklare at bilen hans slett ikke er så fjernt fra gatebruk som folk kanskje tror:

- Det er faktisk fullt mulig å registrere bilen på hvite skilter og kjøre på veiene med den. Det krever bare et par modifikasjoner fra vår side som å montere dasjbord og andre ting, men vi har alt liggende og bilen er i utgangspunktet bygget for gatebruk, forteller han.

650 hester per tonn
Men la deg ikke lure: Det er ikke en komfortabel cruiser vi snakker om her. Bilen er bygget i England av firmaet Stealth etter GT1-spesifikasjoner. Under skallet skjuler det seg en Chevrolet V8 på 620 hester. Totalvekten er rundt 950 kilo, men under løp vektes dette opp(!) til rundt 1150 kilo for å imøtekomme SSC-reglementet.

Et kjapt regnestykke rundt rundetiden 1:23,577 avslører en gjennomsnittshastighet på over 140 km/t rundt Rudskogen. De av dere som har hatt anledning til å kjøre den nye banen forstår umiddelbart at dette er svimlende hastigheter, spesielt med tanke på det høye kurveantallet...

Christer Gislerud er bitt av V8-basillen og drømmer om å fortsette racingsporet med samme antall sylindre. Foto: Johan Marius Svingen
Christer Gislerud er bitt av V8-basillen og drømmer om å fortsette racingsporet med samme antall sylindre. Foto: Johan Marius Svingen Vis mer

Så langt leder nordmannen det danske SSC-mesterskapet, med 6 seire etter 6 kjørte løp.
Men SSC er ikke slutten på Christers ambisjoner. Vil han kjøre 24-timeren på Le Mans? Eller Nürburgring? Eller satser han høyt og går for selveste kronjuvelen, Formel 1? Neida.

- Jeg drømmer om å kjøre Nascar! Jeg er nok en V8-gutt, hehe!
Vi skal i alle fall holde den fartsgale 24-åringen i periskopet...

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer