Mercedes-Benz E-Klasse E55 AMG (1999)

Med en diger V8 under panseret prydet av tre magiske bokstaver i bilsammenheng, er det ingen tvil om at E 55 AMG er noe helt spesielt...

Foto: Autofil
Foto: Autofil Vis mer

Mercedes er ikke dårligere enn sin landsmann BMW enn at også de har egen ”versting-serie” blant egne biler. Deres varianter heter AMG og ble stiftet så tidlig som i 1967 av to tidligere ingeniører hos fabrikanten. De moret seg med å lage racingbiler ut av standardbilene. På si tjente de også gode penger ved å sprite opp de som ikke syntes det var nok guffe i sin 190 E, 500 SEC eller 300 E. Men tuningselskapet ble først offisielt en del av Mercedes i 1990. Første ”ekte” AMG er derfor C36 AMG fra 1993.

Seks år senere kjøpte Mercedes 51 prosent av selskapet og fra 2005 har det 100 prosent vært en del av Mercedes. E-klassen er intet unntak, selv om den altså har kort offisiell historie bak seg. Vår bil, med internkoden W210, kom først med AMG-betegnelsen i 1996. Den hadde fire ulike motorer opp igjennom levetiden fram til 2002, da E-klasse-etterfølgeren W211 sto klar. E55 AMG med 5,4-liters V8-motor som yter 354 hester ble produsert i 12 000 eksemplarer, og en av dem er vi så heldige å ratte i dag. De ekstra årvåkne leserne vil notere seg at det står 4Matic bak. Det er ikke en skrivefeil. Ifølge selger ble det produsert mindre enn 15 slike biler på bestilling, hvilket gjør den til en av de mer sjeldne Mercedeser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer