Subaru kom lovlig sent på markedet med dieselmotor, etter å bare ha kunnet tilby bensin som drivstoffalternativ siden den første Subaruen så dagens lys i 1954. Ikke før i 2008 ble den ettertraktede boxerdieselen tilgjengelig, først på Legacy og Outback, og senere i Forester. Grunnen til dette, var at ingen noensinne hadde serieprodusert en personbil med boxerdiesel-motor tidligere. Derfor tok naturligvis utviklingen noe lenger tid enn for konvensjonelle motorer. (Volkswagen konstruerte riktignok to boxerdiesel-motorer uten turbo av eksperimentelle hensyn på 50-tallet, men disse ble aldri satt i produksjon. Så vet du det!)
Etter suksessen med diesel over hele Subarus modellrekke, ble fokuset så skiftet til norske bilkjøperes neste ønske: Automatgir. Ingenting slår kombinasjonen diesel og automat. Sleng firehjulstrekk inn i miksen, og vips - lettkjørt, suveren framkommelighet og lavt forbruk, en perfekt bil for nordiske forhold.

Ikke bekreftet på andre Subaru-modeller
Den første dieselbilen som får Subarus CVT-kasse (kalt Lineartronic), er den forbedrede 2013-utgaven av Outback. Oppdateringen inkluderer også en ny grill, nye støtfangere og nytt felgutvalg. Interiøret får også noen små endringer.
Subaru vil ikke bekrefte om kombinasjonen boxerdiesel og automat vil bli tilgjengelig på andre modeller enda, men det hadde vært veldig merkelig om dette ikke ble tilfelle etter hvert. Vi vil ta bilen i nærmere øyesyn under Genève-utstillingen i mars, hvor også prisene vil bli offentliggjort.