Norske studenter lager banebrytende el-motorsykkel

Mens andre studenter pugger software-programmering, filosofi og markedsføring, har disse fem karene fra Universitetet i Ås en litt mer håndfast oppgave: De har laget verdens beste elektriske motorsykkel!

Prototypen av Roskva Electric ble avduket på Aker Brygge lørdag 7. juli. Bak, fra venstre: Espen Kultorp, Hans Ola Krog og Odd Arne Skjong. Foran: Erik Olsvik og Lars J. Norberg.  Foto: Stein Inge Stølen
Prototypen av Roskva Electric ble avduket på Aker Brygge lørdag 7. juli. Bak, fra venstre: Espen Kultorp, Hans Ola Krog og Odd Arne Skjong. Foran: Erik Olsvik og Lars J. Norberg. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Bak store garasjeporter litt utenfor hovedområdet til universitetet har fem gutter jobbet iherdig for å ferdigstille masteroppgaven, en elektrisk motorsykkel ved navn Roskva. Konseptet i seg selv er ingen nyhet, det finnes mange el-motorsykler på markedet allerede. Men denne er annerledes.

- Tanken var ikke å finne opp hjulet på nytt. Men vi så at syklene en får kjøpt i dag hadde klare svakheter. De har moderne batterier og motorer, men ting som chassis, fjæring og bremser henger ikke med i det hele tatt. Resultatet blir ofte et vekt/effekt-forhold som ikke akkurat gir sportslige ferdigheter, forteller Erik Olsvik, talsmann for prosjektet som vi nå står og beundrer. Derfor bestemte vi oss for å konstruere en prototype som eliminerer alle problemene og tilbyr en kjøreopplevelse som er like bra, ja kanskje til og med bedre enn de bensindrevne konkurrentene.Prototypen Roskva ble avduket på Aker Brygge helga i forveien. Nå har Autofil fått audiens i teamets verksted i Ås, noe som gir oss et unikt innblikk i den ufattelige jobben som ligger bak.

Erfaringer med hjemmebrentTeamet fra Maskin-, prosess- og produktutviklingslinjen på Ås høstet mange gode erfaringer ved sitt forrige prosjekt, hybridbilen Ecotwin som deltok i Shells Eco-marathon i Tyskland i 2010. Bilen gikk på en form for biodrivstoff som er svært kjent for studenter ved Ås...- Den gikk rett og slett på hjemmebrent. Forbrenningsmotoren ladet en superkondensator, som igjen sørget for framdrift via en elektrisk motor. Det var en fin måte å lære oss hvordan elmotorer fungerer, forteller Lars Nordberg. (Og sikkert en fin unnskyldning til å destillere sprit i skoletiden..!)

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer