Verdens første Ferrari-SUV!

Hva gjør du hvis du har flerfoldige millioner til gode, og Enzo selv svarer "nei" når du ber ham lage en stor, firehjulsdrevet Ferrari? Jo, du bygger en selv!

Hva får du hvis du spleiser sammen en Jeep Wagoneer og en Ferrari 365? Svar: Jerrari! Foto: Harrah's Automobile Collection
Hva får du hvis du spleiser sammen en Jeep Wagoneer og en Ferrari 365? Svar: Jerrari! Foto: Harrah's Automobile Collection Vis mer

SUV og sportslige kjøreegenskaper lar seg stort sett aldri kombinere. Likevel har mange bilinteresserte en bisarr fascinasjon for store, tunge drog med gedigne motorer. Det går ikke fort framover, det går ikke fort rundt svingene, men det er særdeles dramatisk.

Det var sveistsiske Monteverdi som var først ute med serieproduksjon av sportslige SUVer allerede i 1976. De tok utgangspunkt i Land Rovere, puttet digre Chrysler V8-motorer under panseret og overøste de med luksus. Resultatet var spektakulært. Til tross for manglende vegholdning takket være grunnleggende fysiske lover, imponerte Monteverdi Safari stort og inspirerte en hel motorverden til å følge etter.

Lamborghini heiv seg påTi år senere, i 1986, dukket spinnville Lamborghini LM002 opp. Med V12-motoren fra Countach ble den maskuline SUVen mer enn rask nok, men de store kjøreegenskapene uteble. Et annet ankepunkt var drivstoff-forbruket. Dette løste Lamborghini på sedvanlig italiensk vis ved å utstyre bilen med en gigantisk 290-liters bensintank. Sånn, problem løst!

Porsche Cayenne, BMW X5M og X6M, Range Rover Sport og den kommende Maserati Levante viser at selv de mest sportslige merkene satser stort (bokstavelig talt) på SUV, også i framtida. Alle bortsett fra Ferrari. Selv om de har vist at de mestrer firehjulstrekk (Ferrari FF er sannsynligvis den morsomste 4x4-bilen vi har kjørt), nekter de å bli med på SUV-bølgen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer