Volkswagen Golf (2004)

Golf står som en bauta i det norske bilmarkedet, både som nybil og bruktbil. Men er Norges mest solgte bil like god etter noen år på veien?

Foto: Autofil
Foto: Autofil Vis mer

Tyskerne satte standarden allerede i 1974, da første Golf så dagens lys. Siden har de fortsatt å gjøre det ved hvert generasjonsskifte og dermed har de selv navngitt klassen, der mange konkurrenter forsøker å kapre kunder. Bilen vi nå kjører er femte generasjon som kom til Norge mot slutten av 2003.

Den tok et steg opp fra forgjengeren både når det gjaldt plass, utseende, teknikk og kjørefølelse. Såpass avansert var den at for eksempel bakstillingen på bilen faktisk gjorde bilen for dyr i produksjon, noe tyskerne endret på til sjette generasjon.

Med denne Golfen kom også dieselsalget for fullt og den nye dobbeltclutch-girkassen, DSG, som også testbilen er utstyrt med. Utvalget er rikholdig med mange motorer fra små bensinmotorer på 1,4-liter til stor GTI og R32 med hele 250 hester og firehjulstrekk. Dieselutgavene strekker seg fra 1,9-liters 90 hester til 2-liter med opptil 170 hk. Vår bil har den velkjente pumpedyse-dieselen på 105 hester fra en 1,9-liter. Dreiemomentet ligger på 250 Nm og bilen klarer 100 km/t fra stillestående på 11,2 sekunder mens toppfarten er 185 km/t. Snittforbruket ligger på 0,56 l/mil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer