Adressen din bestemmer prisen på innboforsikringen

Adressen din har betydning for hvilken pris du betaler på din innboforsikring.

Hvor du bor, påvirker forsikringspremien din. Men ingen vil fortelle deg hvor det er billigst. Foto: Googlemaps/Colourbox.com/Per Ervland
Hvor du bor, påvirker forsikringspremien din. Men ingen vil fortelle deg hvor det er billigst. Foto: Googlemaps/Colourbox.com/Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er mye å spare på å sjekke priser før du bestemmer deg for hvilket forsikringsselskap du bør velge. Vår pristest på innboforsikring viser at vår eksempelperson må ut med nesten 3.200 kroner dersom han ringer If for å bestille innboforsikring, mens Storebrand kun tar drøye 2.000 kroner.

Hvorfor er prisforskjellen så stor?

- Når det gjelder hvorfor våre priser er som de er, så er det skadestatistikken vår som ligger til grunn for vår prising, sier informasjonsdirektør i If, Jack Frostad, til DinSide. - Prisene avspeiler den risiko for innbrudd, vann- og brannskade, som vi mener det er i de enkelte områdene, fortsetter Frostad. Om andre selskap har en annen risikoerfaring, kjenner jeg ikke til.

Velger du If, er det altså deres egne erfaringer med deg og området du bor i, som danner prisgrunnlaget for innboforsikringen din. Men de vil altså ikke fortelle deg hvor du må bo for å slippe billigst.

- Det er helt åpenbart at det er konkurranseforhold som er grunnen til at forsikringsselskap ikke vil gå ut med sin statistikk, sier forsikringsansvarlig i finansportalen.no, Jon Erland Madsen til DinSide.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer