Tidligere denne uka lanserte Ikea sin nye Varmblixt-kolleksjon, som er et samarbeid med den anerkjente hollandske designeren Sabine Marcelis.
Stod i kø
Ikea gjorde et sjakktrekk i å forhåndslansere kun i fysisk butikk, så folk flokket til varehusene for å få kloa i de nye produktene. På Ikea Slependen stod folk i kø på morgenen lanseringsdagen.

Revet vekk
Særlig ett produkt har vært ekstra populært, Varmblixt LED gulv- og vegglampe - også kalt for «donutlampa», til 749 kroner. Den ble raskt utsolgt, til skuffelse blant flere.
En av dem som måtte gå tomhendt hjem, var Joakim Tjøstheim.
Han hadde tatt turen til møbelbutikken på Slependen i ens ærend for å kjøpe lampa.
- Jeg liker ikke å bytte ut ofte, og vil ha ting som varer og jeg trenger, sier han til DinSide da vi var innom Ikea på Slependen torsdag ettermiddag.

Designeren advarer
Som det ofte blir med et populært utsolgt produkt, tyr folk til bruktmarkedet.
På Finn har DinSide kommet over en rekke annonser for både kjøp og salg. Salgsprisene på donutlampa har ligget over den originale prisen, den dyreste vi har sett har vært på 1800 kroner. Over dobbel pris, men langt i fra så høyt som i Nederland, hvor en av lampene så ut til å gå for 5000 euro, altså 55 000 kroner.
Det fikk designer Sabine Marcelis til å gå ut med en advarsel på Instagram:
- En påminner om å ikke betale vilt mye penger på disse lampene ettersom de vil fylles på igjen og forbli i Ikea-kolleksjonen, skriver hun.

Dette svarer Ikea
Nøyaktig når produktene kommer på lager igjen, er uvisst.
- Det stemmer at fire av lampene skal bli en del av vårt faste sortiment. De vil vi få inn fortløpende, både til varehusene og til nettbutikken, men vi har ingen konkrete datoer på dette enda. Noen av produktene er imidlertid produsert i et begrenset opplag og det er usikkert om og eventuelt når de vil være tilgjengelige igjen når de er utsolgt i varehusene, sier pressevakt i Ikea Norge, Joachim Dagenborg, til DinSide.
Dagenborg anbefaler kunder å følge med på nettsiden deres.
- Vi merker at etterspørselen etter Varmblixt-kolleksjonen har vært større enn vanlig. Med alle våre kolleksjoner er målet å gjøre god design tilgjengelig for folk flest. Med dette samarbeidet har vi nok truffet spesielt godt i så måte, avslutter han.