Ambilight: Finessen kundene elsker

Når over 81 prosent av de eksisterende kundene lover gjenkjøp på grunn av Ambilight, må Philips gjøre noe riktig. Men hva er det egentlig?

3-sidig Ambilight-funksjon i praksis, her vist på Cinema 21:9-modellen. Foto: Øyvind Paulsen
3-sidig Ambilight-funksjon i praksis, her vist på Cinema 21:9-modellen. Foto: Øyvind Paulsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

At en TV har Ambilight betyr kort fortalt at den er utstyrt med LED-dioder på baksiden som lyser opp veggen bak TV-en. Men lys alene er ikke nok, da kunne man jo bare satt et par ekstra lyspærer på veggen i stedet. Hele poenget er derfor at både intensiteten og lysets farge endrer seg automatisk i takt med det bildet som til enhver tid vises på skjermen.

Personlig liker jeg finessen svært godt, og har den derfor alltid på, og jeg er tydeligvis ikke alene. Tall fra Philips bekrefter nemlig at Ambilight-funksjonen blir satt stor pris på av de som allerede har den:

97 prosent av de eksisterende kundene anser funksjonen som god, veldig god, eller glimrende, og vil anbefale den til andre. Og kanskje viktigere i en bransje hvor produsentene blir likere og likere: Hele 81 prosent sier rett ut at de er sikre på at også deres neste TV skal ha funksjonen*.

Se alle våre TV-tester

Se videoen under for å se funksjonen i praksis:

Slik har Ambilight blitt bedre

Den første TV-en med Ambilight ble sluppet i flat-TV-enes barndom, nærmere sagt 2004, og hadde da kun Ambilight på sidene. Lyskilden på den 2-sidige Ambilighten var i tillegg vanlige lysstoffrør. Testen leser du her!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer