Reklamasjon på bolig:

Badet fra 2006 var fra 1986

En mangel, slår Finansklagenemnda fast, og gir boligkjøperen krav på prisavslag.

FEIL INFORMASJON: Badet skulle være fra cirka 2006, men det viste seg å ikke stemme. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
FEIL INFORMASJON: Badet skulle være fra cirka 2006, men det viste seg å ikke stemme. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ved et boligkjøp på Nesodden utenfor Oslo, oppdaget boligkjøperne kort tid etter overtakelsen fukt i badegulvet. Ved salget av boligen var det oppgitt at badet var fra cirka 2006, men viste seg tvert imot å være fra byggeåret av boligen, nemlig 1986.

Dermed krever kjøperen å få dekket kostnadene for oppgradering av badet, siden han mener det er gitt mangelfulle opplysninger ved salget - noe han tildels får.

Vil du unngå å havne i samme situasjon, er det ting du bør sjekke både i boligpapirene - og på visning.

Be om dokumentasjon

- Denne saken understreker viktigheten av dokumentasjon på utført arbeid, for eksempel på baderom og elektrisk anlegg, sier forbruker- og kommunikasjonssjef Carsten Henrik Pihl i Huseiernes landsforbund til Dinside.

Han understreker at det er lurt for boligkjøpere generelt å be om dokumentasjon på utført arbeid på baderom.

- Det gjelder både for nyere boliger der badet er fra byggeår, og ikke minst for eldre boliger der badet rapporteres å være "oppusset", "renovert" eller lignende, sier Pihl.

Fagsjef Are Skaar Nielsen i Rørentrepremørene påpeker og at det er forskjell på om et bad er rehabilitert eller oppusset.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer