Har du opplevd å bli skuffet over en matrett, fordi ferdigmaten som er avbildet på emballasjen ser veldig annerledes ut enn den ferdig tilberedte maten?
For å se hvor godt norske matprodusenter markedsfører egne ferdigretter, har vi kjøpt et utvalg ferdigmat og sammenlignet bildet på emballasjen med selve retten.
For at du også kan sammenligne forskjellen, har vi tatt bilde av hver rett og emballasjen - i de samme lysforholdene, med et godt speilreflekskamera.
Vi har også spurt Forbrukertilsynet om reglene rundt matemballasje, og om dette også kan regnes som reklame for produktet.
Emballasjen er reklame
- Bildet er jo noe forbrukeren merker seg når en står og velger mellom ulike produkter, og et innbydende bilde kan ha stor betydning for forbrukerens valg, sier nestleder i Forbrukertilsynet, Bente Øverli, og bekrefter overfor Dinside at bildet av mat på emballasjen til ferdigmat kan regnes som en form for markedsføring av produktet.
- Dersom bildet på emballasjen i stor grad ikke ligner på den ferdig tilberedte maten, kan dette regnes for å være villedende?
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger