Det stod «oppdaget gnag av rotter i forbindelse med oppussing» i egenerklæringsskjemaet til forrige eier, men Klaus Lintho (31) og familien hadde ikke noen anelse om at problemet skulle bli så stort som det ble da de kjøpte eneboligen i Sarpsborg.
Kort tid etter innflytting, i februar 2016, reagerte de imidlertid på raslelyder i veggene, og da ei takplate ble tatt ned, fosset det rottelort ut i rommet.
Etter å ha snakket med et skadedyrfirma som mente at rotte-problemet hadde vært i huset over lengre tid, kontaktet Lintho Help, som han hadde tegnet boligkjøperforsikring hos, men de avviste dem med begrunnelse om at boligen var «kjøpt som den er», samt at kostnadene for utbedring var for lave til å utløse forsikringen.
- Det var både sårt og fortvilende å få avslag fra Help. Alt vi så var problemer, men de vi hadde kjøpt forsikring av, mente at det ikke var et problem i det hele tatt. Jeg unner ingen å havne i samme situasjon som oss, sier Lintho til Dinside.no.
Fikk egen advokat: - Som å få stjerna på fotballaget
Det var en ekspert i et av skadedyr-firmaene Lintho kontaktet som anbefalte ham å ringe advokat Andreas Møller, som hadde tatt flere saker boligkjøperforsikrings-selskap har avvist.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger