Forbrukerrådet hevder at forbrukere blir systematisk lurt når de kjøper strøm og at markedet flyter over av lureavtaler og hemmelige priser.
Nå krever de en opprydding.
- Vi kan ikke leve med et marked hvor folk blir lurt inn i dårlige avtaler. Forbrukerne taper penger, og vi risikerer at ærlige aktører blir utkonkurrert av juksemakere, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i en pressemelding.
- Gjennomgående problem i hele bransjen
Forbrukerrådet hevder at de gjennom sammenlikningstjenesten strømpris.no har sett at strømselskaper systematisk lurer forbrukerne ved å skjule prispåslag, ikke oppgi varighet på kampanjetilbud og ved at de flytter kundene til dyrere avtaler uten tilstrekkelig beskjed.
Strømpris er en sammenlikningstjeneste
– Aggressiv markedsføring i kombinasjon med kompliserte og uredelige tilbud gjør det svært vanskelig å være forbruker i dette markedet, sier Inger Lise Blyverket.
De kan imidlertid ikke si nøyaktig hvilke selskaper det er som benytter seg av slike metoder for å få kunder.
- Dette er et gjennomgående problem for hele bransjen at det ikke rapporteres inn varighet for avtalen, noe som også kommer fram på strømpris.no, sier Blyverket til Dinside.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger