Kun 10-15 prosent av feilene ved nye boliger oppdages før det har gått seks år. Reklamasjonsfristen er 5 år. Nå ønsker Forbrukerrådet å utvide denne.
Ifølge Roger Helde, regionsdirektør i Forbrukerrådet, er reklamasjonstiden ved kjøp av en ny bolig den samme som ved kjøp av for eksempel vaskemaskin, mobiltelefon eller tv, med dagens lovverk.
- Det er urimelig at klagefristen på en ny bolig til flere millioner ikke er lengre enn på en mobiltelefon. Ikke bare er det store forskjeller i pris, men en ny bolig er også ment å vare atskillig lengre enn vanlig løsøre, sier Helde.
Kommentar: EUs forslag om kortere reklamasjonsfrist - en liten katastrofe
I forbindelse med justisdepartementets høring om endringer i Bustadoppføringsloven, vil forbrukerrådet foreslå lengre reklamasjonsfrist ved kjøp av nye boliger.
- Spørsmålet om reklamasjonsfrist er ikke tatt opp, men vi signaliserer at de bør se nærmere på det, sier Helde til DinSide.
Forbrukerrådet viser blant annet til reglene i Danmark, der det er 10 års reklamasjonsfrist på nye boliger.
- I det opprinnelige forslaget til Bustadoppføringsloven lå det inne et forslag om 10 års reklamasjonstid. Vi mener tiden er inne for å diskutere dette igjen nå - det er merkelig at vi skal ha dårligere regler i Norge enn i Danmark, sier Helde.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger