Forbrukerrådet offentliggjør i dag en omfattende test av 18 byggevarekjeder i Norge. De har undersøkt hvilke vilkår de selger selger produktene til kundene sine under, med praksis når det gjelder reklamasjon og garanti.
Undersøkelsen sier ikke noe om kvaliteten på produktene som selges eller servicenivået for øvrig.
Smilefjes på alt unntatt én ting
I testen er det én kjede som peker seg ut som best: Byggmax. Kjeden får smilefjes både når det gjelder åpent kjøp på varer, prisløfte og like priser i nett og butikk. Det eneste som trekker ned manglende uvidet garanti. Total poengsum er 187.

Som nummer to kommer Bauhaus med 176 poeng. Kjeden får smilefjes for retur av uåpnede varer, mens varer som er åpnet eller er tatt i bruk ikke kan returneres dersom det ikke foreligger feil med dem. Derimot har de prisløfte, noe som betyr at du kan få avslag dersom du finner varen billigere et annet sted. Prisene er i tillegg de samme i butikk som på nettet. Utvidet garanti har de også.

Nesten halv pris på gassen hos Byggmakker
Nummer tre er OBS Bygg. Denne kjeden får bare fullt smilefjes på nettpris i butikk, mens det blir halvsurt fjes på retur av varer og prisløfte. Varer som er tatt i bruk tas normalt ikke i mot, og kjeden har heller ikke utvidet garanti.
Av de øvrige mest kjente kjedene havner Maxbo på en 6. plass, mens Montér og Byggmaker havner på henholdsvis 8. og 11. plass.
Sju stykker får null poeng
Dårligst ut kommer Byggeriet, Byggfag, Byggi, Byggtorget, Neumann, Stangeskovene og XL-Bygg. Samtlige får null poeng.
Forbrukerrrådet oppgir som årsak at ingen av disse aktørene har noen av de ordningene som er med som kriterier i testen.

Til VG.no (bak betalingsmur) sier administrerende direktør Kjell Paulsrud at Neumann er en byggevarekjede som i all hovedsak henvender seg til proffmarkedet.
- Det betyr at våre kunder er håndverkere og entreprenører og vårt tilbud er tilpasset deres behov. Vi er således ingen konsumentkjede, men vi er der for det profesjonelle markedet.
Jostein Strand, daglig leder i Byggfag, viser på sin side til ulik praksis i de enkelte butikkene.
– Vi er en medlemseid kjede med svært ulike typer selvstendige medlemmer og vi har et annet rammeverk for våre medlemmer. De har et servicenivå som er godt tilpasset de lokale forholdene der de er, sier Strand.
- Kan ikke teste hver enkelt butikk
Testansvarlig Jogrim Aabakken i Forbrukerrådet avviser overfor Dinside at undersøkelsen av den grunn skulle være misvisende.

- Alle kjedene som er med, tilbyr varene sine til vanlige forbrukere. Så lenge de gjør dette, blir det uinteressant for oss om de også selger til profesjonelle.
Når det gjelder ulik praksis i ulike butikker sier Aabakken at det hadde vært umulig å lage en liste som omfatter hver enkelt butikk.
- En av fordelene med kjeder at man kan forvente samme praksis i alle kjedens butikker. Det er en slik felles praksis vi har forholdt oss til, sier han.
