En oversikt fra elektrokjeden Lefdal viser at størrelsen på norske TV-er har økt betraktelig de siste årene. – For 15 år siden var 26 tommer den mest solgte størrelsen hos oss. Fem år senere hadde den vokst til 28 tommer, og i år kommer nok gjennomsnittsstørrelsen til å ligge på 40 tommer. Neste år forventer vi enda en økning, sier Ørjan Wilhelmsen i Lefdal Elektromarked i en pressemelding.
Han kan fortelle at i 93 var kun ett eneste apparat blant de solgte større enn 32 tommer. I år er nesten alle TV-er som selges større enn 32 tommer.
- Til og med 60-tommere går det en del av om dagen, sier Wilhelmsen.
Vi tar et nostalgisk tilbakeblikk: Se de billige "gigantTV-ene" fra 2002. Hva med en 44-tommer til 30.000 pluss?
Vil ha flatt
I 2002 solgte butikken sin første flatTV, og kun få år senere var billedrørsTV-ene ute av sortimentet. Og Wilhelmsen forteller at jo flatere TVer vi kjøper, jo større vil vi ha. I tillegg vil vi helst ha TV-ene så tynne som mulig.
– Da flatskjermene kom, bidro det sterkt til at flere kjøpte større tv-er. Allerede i 2005 hadde bestselgeren vokst til 32 tommer, sier han
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger