Bakterier i støvsugerpose

Derfor bør du tømme støvsugerposen i god tid før den blir full

- Undersøkelser har påvist både E.coli og salmonellabakterier i støvsugerposer.

RUSK OG RASK: Det er ikke sjelden at inntørka matrester sniker seg gjennom støvsugerslangen, og ligger dette i avfallsbeholderen over lang tid, kan det bli skikkelig ekkelt... Video: Embla Hjort-Larsen. Foto: Linn Merete Rognø. Klipp: Tobias Fjeldvang. Vis mer
Publisert

Det er ikke alltid at man husker å tørke opp de små kjøttdeigbitene under bordet, ris- eller havregrynsrestene som har klistret seg fast på kjøkkengulvet.

Dermed er det ofte mer enn bare støv som fanges opp under støvsugerrunden.

Men hva skjer egentlig når organisk avfall får ligge og godgjøre seg i støvsugerposen?

E.coli og muggsopp

Mange tradisjonelle støvsugere viser et varsellys når posen er full, og da må denne tømmes.

Men ifølge Hege Thommesen Mürer ved Sentralstøvsugersenteret, har de aller fleste sentralstøvsugere ingen form for varsel om tømming.

Har du en sentralstøvsuger, behøver du likevel ikke å tømme avfallsbeholderen så hyppig.

- Det er en av fordelene med sentralstøvsuger. En til tre ganger i året er vanligvis tilstrekkelig. Men dette avhenger selvfølgelig av bruken, husstanden og modell, forklarte Mürer, da vi intervjuet henne om temaet i 2019.

Det du har støvsuget opp, ligger altså lenge i sentralstøvsugerens beholder. Men er det mye organisk avfall oppi avfallsbeholderen, kan dette utvikle seg til et bakteriebol, ifølge Christian Rikstad, salgsansvarlig hos Inneklima-Norge AS.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer