Julepakker forsvinner:

- Det skjer på natta

Fire ganger i høst har Silje Benum opplevd at pakker hun har skulle sende, har blitt borte. Hun syns det virker som at tyver er på ferde.

FORSVINNER: Herfra, fra det felles postkassestativet på Skjetten, har pakkene forsvunnet. Det skal også ha skjedd da pakker har ligget oppi postkassa. Foto: Privat
FORSVINNER: Herfra, fra det felles postkassestativet på Skjetten, har pakkene forsvunnet. Det skal også ha skjedd da pakker har ligget oppi postkassa. Foto: Privat Vis mer
Publisert

To ganger har pakker forsvunnet da Silje Benum skulle sende pakker med Helt hjem, og to ganger da Posten skulle ta seg av pakkesendingen.

- Det ser ut til at dette skjer med veldig mange nå. Det virker som noen tar pakker som de ser. Det virker veldig bevisst, for det skjer på natta, sier Benum.

I nabolaget på Skjetten på Lillestrøm har flere nå opplevd at pakker forsvinner. I Facebook-gruppa «Skjetten Nabovarsel» forteller flere om problemer med forsvunne pakker.

Avisa Mitt Lillestrøm omtalte saken først.

- Var borte

En gang fikk Silje Benum melding av Helt hjem klokka seks om morgenen om at pakken var levert.

- Da jeg gikk ut klokka halv åtte for å hente pakken, var den borte, sier hun.

Da hun ringte Helt hjem for å melde fra at pakken var borte, fikk hun beskjed om at budet hadde vært hjemme hos henne klokka 02 på natta. Pakken hadde altså hengt der i noen timer.

To andre ganger hun har opplevd at pakkene er forsvunnet, var da hun selv skulle sende pakker. Den ene gangen var en retur for stor for postkassa, og den andre gangen var en vognpose hun hadde solgt på Finn.no. Begge forsvant før budet kunne hente dem.

Marius Evensen, kommunikasjonssjef i Helt hjem, sier til Dagbladet at de ikke har en større andel pakker som forsvinner nå – men totalt er det flere pakker som leveres i november og desember. Da blir antallet som forsvinner også høyere.

Mange pakker

- 99,9 prosent av pakkene kommer fram dit de skal. I november og desember leverer vi 3-4 millioner pakker, mens det totalt i året leveres cirka 15 millioner pakker fra oss. Opp mot antallet pakker vi leverer, skiller ikke desember seg ut når det gjelder andre pakker som blir borte, men antallet blir høyere, forteller han.

Han råder kundene til å ta kontakt med deres kundesupport, om noe blir stjålet etter at de har levert.

Ringnes tilbakekaller alle glassflasker med julebrus, og de rekker ikke å lage mer før jul. Det kommer frem i en pressemelding. Video: Storyblocks/NTB / Dagbladet TV Vis mer

- Da vil vi finne den beste løsningen, sammen med kunden. Et typisk tilfelle, er at en kunde forteller om et tyveri, og kunden har et dørklokke-kamera. Da hjelper vi kunden med å ta kontakt med politiet og anmelder sammen med dem. Framover vil vi da se på om vi heller skal levere til lokal butikk, sier Evensen.

Når det gjelder at pakker forsvinner ved levering på natta, forteller Evensen at de har spurt kundene om de ønsker en SMS når pakken blir levert. Det ønsker ikke kunden, og derfor har de en tidsinnstilt SMS, forteller han.

Forsvant fra postkassa

Etter flere forsvunne pakker, bestemte Silje Benum seg for at pakker som er for store for postkassa, ville hun ikke sende. Hun bestilte ei lue og et skjørt på nett, som hun visste ville få plass i postkassa. Likevel gikk det galt.

- De har forsvunnet de også, så nå tør jeg ikke bestille ting hjem i det hele tatt, sier Benum.

Den gangen var det Posten som leverte pakkene.

Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten, forteller til Dagbladet at de ikke opplever noen stor økning av pakker som blir borte nå.

- Et godt tips for dem som dessverre blir utsatt for dette, er å hente pakkene på betjente utleveringssteder, som post i butikk eller i en selvbetjent pakkeboks, sier Pettersen.

- Ekstra jobb

Heldigvis har Benum sluppet å dekke tapet selv. Men da hun meldte fra til Helt hjem, tok det tid å få pengene tilbake.

- Det er omstendelige prosesser som tar noen måneder å få avklart. Det blir litt ekstra, når du skal gjøre det enklest mulig, sier Benum.

Hun synes det er synd at Helt hjem ikke kan hente pakker utenfor døra. I hennes nabolag på Skjetten er det felles postkassestativ.

- Helt hjem sier at pakken skal henges synlig på et postkassestativ som ofte står langs veien. Det er synd, synes hun.

Helt hjem trekker fram alternativet med å levere i lokal butikk.

- Fordi vi i det store bildet har såpass få tyverier, så anser vi tjenesten som god, sier Evensen.

Han synes det er kjedelig om noen opplever prosessen med å få refusjon for pakker som omstendelig, og sier de får se hva de kan lære av dette, slik at kundene våre opplever dette på best mulig måte.

Mer om