Trendalarm: Årets Pantone-farge er Very Peri

Dette er årets farge

Den blåfiolette «Very Peri» er kåret til årets farge av Pantone.

ÅRETS FARGE: Om det er opp til Pantone å velge, er årets farge PANTONE 17-3938 «Very Peri». Foto: Alim Yakubov / Shutterstock / NTB
ÅRETS FARGE: Om det er opp til Pantone å velge, er årets farge PANTONE 17-3938 «Very Peri». Foto: Alim Yakubov / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvert år velger renommerte Pantone Color Institute ut årets farge, som skal forutsi globale fargetrender og gi råd til selskaper om farger for produkt- og merkevarevisuell identitet.

Gjennom sesongmessige trendprognoser, fargepsykologi og fargerådgivning samarbeider Pantone Color Institute med globale merkevarer for å effektivt utnytte kraften, psykologien og følelsene til farger i deres designstrategi, står det på Pantones nettsider.

Elsk eller hat

Ifølge Pantone oppmunterer den modige PANTONE 17-3938 «Very Peri» til modighet, tilstedeværelse, oppmuntring, personlighet, oppfinnsomhet og kreativitet.

– Jeg tipper reaksjonen på Very Peri er todelt. Mange i interiørbransjen sier endelig! Dette er en elske eller hate farge, sier redaktør og kreativ leder i Informasjonskontoret for farge- og interiør, Bjørg Owren til DinSide.

Han mener fargen er super som aksentfarge og kan gi interiøret den ekstra lille piffen.

– Andre vendte umiddelbart tommelen ned. Jeg tror det er fordi de tenker på fargen alene. Den må settes i riktig kontekst. En farge opptrer aldri alene, sier han og legger til:

– Kanskje naturlig at denne kom i år, komplementærfargen til gult som de valgte i fjor i kombinasjon med grått. En spennende treklang.

Owren tror også at Pantones kåringer påvirker trendbildet.

– De er store og det er helt sikkert mange designere og produktutviklere som har denne fargen på arbeidsbordet nå, sier han.

Foto: Ume illustration / Shutterstock / NTB
Foto: Ume illustration / Shutterstock / NTB Vis mer

Bruker verden som påvirkningskraft

Ifølge Informasjonskontoret for farge- og interiør (IFI) søker Pantones fargeeksperter rundt i verden etter nye fargepåvirkninger, for å komme fram til årets farger.

– De ser blant annet til underholdningsindustrien og filmer i produksjon, omreisende kunstsamlinger og nye artister, mote, alle områder innen design, populære reisemål, samt nye livsstiler, spillestiler og sosioøkonomiske forhold. Påvirkninger kan også stamme fra nye teknologier, materialer, teksturer og effekter som påvirker farger, relevante sosiale medieplattformer og til og med kommende sportsbegivenheter som fanger verdensomspennende oppmerksomhet, står det hos IFI.

Vis mer

Visepresident Laura Pressman i Pantone Color Insititute deler sine tanker om årets farge i pressemeldingen

− Den nye fargen gjenspeiler den globale innovasjonen og transformasjonen som finner sted. Ettersom samfunnet fortsetter å gjenkjenne farger som en form for kommunikasjon, fremhever kompleksiteten til denne nye fargen de ekspansive mulighetene som ligger foran oss.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer