Blande rengjøringsmidler

Disse bør du faktisk blande

Såpeblandingen har supereffekt på spesielt ett område!

SUPERBLANDING: Zalo blandet med salmiakk har en skikkelig god effekt på spesielt ett område i boligen! Video: Linn Merete Rognø Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å vaske huset er ikke verdens morsomste jobb, og helst vil vi at det skal gå så raskt og lett som mulig. Og det er nettopp her to konkrete rengjøringsmidler kommer inn!

Super-miks

Det kan være greit å investere i noen få, ulike rengjøringsmidler som egner seg bedre enn andre i de forskjellige rommene i boligen - for eksempel klorin og wc-rens på badet, og Zalo-spray på kjøkkenet.

Men vil du ha et skikkelig super-rengjøringsmiddel i hus, bør du faktisk mikse to av dem med hverandre, tipser Malin Skaar, leder for forbrukerservice hos Orkla.

- Noen rengjøringsmiddel-blandinger er fine blandinger, som for eksempel salmiakk og Zalo, forteller Skaar.

Ifølge eksperten vil denne blandingen være supereffektiv på ekstra skitne vinduer, eller for å vaske bort tykt fettlag og mye smuss oppå for eksempel kjøkkenskap.

Dette måtte vi teste, og resultatet ser du i videoen over!

Bland ALDRI dette

Det er derimot ikke alle rengjøringsmidler du bør blande. Dette gjelder i aller høyeste grad salmiakk og klorin!

- Klorin og salmiakk er begge svært effektive til sine formål, men om de blandes, vil de avgi svært helseskadelig kloramingass, og dette har forårsaket alvorlig personskade også her i Norge, forteller Bjarte Aarmo Lund, kjemiker og forsker ved UiT, Norges arktiske universitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer