Innemiljø: Soverommet

Dropp dette!

Hemmeligheten til en god natts søvn kan kanskje ligge i omgivelsene dine. Vi har samlet sammen en smørbrødliste over ting som bør unngås på soverommet.

Foto: ImageFlow / Shutterstock / NTB
Foto: ImageFlow / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Soverommet er kanskje det eneste rommet i huset hvor man virkelig kan legge seg ned og slappe av. Men hva skjer om det er for mange forstyrrelser i rommet?

Forbundet med søvn og avslapning

Søvnekspert og professor ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen, advarer mot å ha TV, skrivebord og arbeids- eller treningsutstyr på soverommet.

– Skal man sove godt er det viktig at soverommet er forbundet med søvn og avslapning. Vi anbefaler derfor folk om ikke å ha arbeidsbord på soverommet, heller ikke treningsutstyr. Ideelt bør soverommet bare brukes til søvn og seksuell aktivitet, ikke andre aktiviteter, forteller han til DinSide.

Søvnforskere fraråder også andre elektroniske innretninger som spillkonsoller på soverommet.

KUTT TV-EN: Elektronikk på soverommet er ikke spesielt lurt, dersom du sliter med søvn. Foto: Sarocha Wangdee / Shutterstock / NTB
KUTT TV-EN: Elektronikk på soverommet er ikke spesielt lurt, dersom du sliter med søvn. Foto: Sarocha Wangdee / Shutterstock / NTB Vis mer

– Dette er noe som typisk får folk til å nedprioritere søvn og det å interagere med disse er dessuten snakk om våkne aktiviteter som kan hindre en i å assosiere soverommet med søvn, forklarer han.

Kan gjøre deg til B-menneske

Lys på store skjermer, særlig LED-skjermer, har mye blått lys i seg.

Pallesen forteller at blått lyser spesielt våkenhetsstimulerende og blått lys inn på øynene om kvelden.

– Det vil typisk også kunne påvirke døgnrytmen slik at man blir mer B-menneske, noe som for noen kan gjøre det vanskelig å sovne til ønsket tidspunkt om kvelden, forklarer søvnforskeren.

Det er en viss vitenskapelig støtte for at tepper på soverommet kan gi dårligere luftkvalitet som i sin tur igjen kan påvirke søvnen negativt.

Fagsjef for inneklima Kai Gustavsen i Norges Astma- og Allergiforbund har tidligere uttalt seg om tepper på soverommet til DinSide:

Heldekkende tepper er en risiko på soverommet, vi anbefaler heller å legge en tekstilmatte som kan ristes ute og luftes. Da tar du også med sengemidd og støv ut av huset.

– Når det gjelder husdyr som for eksempel hund og katt, anbefales normalt dette ikke å ha på soverommet, da det kan forstyrre søvnen. Men for noen, trolig mindretallet, kan dyr ha en beroligende effekt, og slik fremme søvn, sier Pallesen.

Reguler lyset

Lys vil generelt forstyrre søvnen og undertrykke produksjonen av melatonin, som er et søvnfremmende, døgnrytmeregulerende og krefthemmende hormon, som produseres om natta, forklarer Pallesen videre.

– Soverommet bør derfor være så mørkt som mulig. Tynne gardiner vil i liten grad hindre sollys å trenge inn, særlig i sommerhalvåret, så tykke og godt dekkende gardiner som holder dagslyset ute er også viktig, sier han.

DOBLE GARDINER: Dersom du liker de lyse og lette gardinene på soverommet, kan der være en lur idé med doble skinner. En til de fjærlette gardinene og en til de lystette. Foto: VH-studio / Shutterstock / NTB
DOBLE GARDINER: Dersom du liker de lyse og lette gardinene på soverommet, kan der være en lur idé med doble skinner. En til de fjærlette gardinene og en til de lystette. Foto: VH-studio / Shutterstock / NTB Vis mer

Søvnforskeren anbefaler tempererte soverom (typisk 16-20 grader). Den ideelle sovetemperaturen (helt inntil kroppen) er ca. 30 grader.

– Blir det for lav eller høy temperatur inntil kroppen vil søvnen kunne lide av dette, sier Pallesen.

GIR VEILEDNING: Feng shui-master og interiørarkitekt Grethe Berg Sæthre har gode tips for et rolig soverom. Foto: Privat
GIR VEILEDNING: Feng shui-master og interiørarkitekt Grethe Berg Sæthre har gode tips for et rolig soverom. Foto: Privat Vis mer

Feng shui

Feng shui-master og interiørarkitekt Grethe Berg Sæthre jobber til daglig med veiledning innen samspillet mellom mennesker og omgivelser, både det ytre og indre.

Ifølge henne er et av grunnprinsippene i feng shui «yin» (den rolige feminine energien) og «yang» (den aktive maskuline energien). Hun forteller at soverommet er et av de viktigste rommene i huset og at det skal fylles med yin-energi som er rolig og passiv.

– I soverommet skal det være ro. TV og elektroniske apparater drar ut energien av deg i stedet for å gi deg energi, forteller hun.

GENIALT: Med dette tipset får du enkelt pakket inn de vanskelige gavene. Video: Malin Ridder-Nielsen Janssen. Vis mer

Hun har troen på at man bør følge intuisjonen og høre på sitt indre selv, når man ønsker å optimalisere soverommet.

– Dersom man kommer inn i et rotete soverom, kan man merke at rotet «snakker» til underbevisstheten. Man kjenner at «her skulle jeg ha gjort noe« eller «dette har jeg unnlatt å gjøre», noe som igjen skaper stress i kroppen.

KAN PÅVIRKE ROEN: Har du slike speil på rommet kan det ifølge interiørarkitekt og feng shui-master Grethe Berg Sætre "suge" energien i rommet. Foto: Dariusz Jarzabek / Shutterstock / NTB
KAN PÅVIRKE ROEN: Har du slike speil på rommet kan det ifølge interiørarkitekt og feng shui-master Grethe Berg Sætre "suge" energien i rommet. Foto: Dariusz Jarzabek / Shutterstock / NTB Vis mer

Fjern speilene

Hun forteller også at speil på soverommet er noe som «suger» energi.

– Prøv å gå forbi et speil i en butikk uten å se på deg selv. Så store doble speildører inn til garderoben vil være forstyrrende på roen soverommet skal gi deg.

Og dersom man har ting og tang eller klær liggende rundt på soverommet, bør man prøve å holde det ryddig.

Hun forteller også at dersom man har hjemmekontor på soverommet, bør man best mulig prøve å dekke over arbeidet når man skal legge seg, slik at det ikke stirrer mot deg i senga.

– Ellers er det ideelt å bare ha seng og nattbord på soverommet. Og senga bør helst være plassert midt i rommet, forteller hun og legger til:

– Det hele er egentlig veldig logisk, og noen ganger trenger man bare å bli gjort oppmerksom på det. Søk gjerne bistand fra en ekspert for å få nye perspektiv, men det er også viktig å stole på din egen intuisjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer