Du kan klage

Du kan ha rett på nye blomster om de henger bare etter et par dager.

BLOMSTER: Om blomstene ikke holder så lenge som de burde, kan du klage. Foto: Odd-Roar Lange
BLOMSTER: Om blomstene ikke holder så lenge som de burde, kan du klage. Foto: Odd-Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Visste du at dersom avskårne blomsterbuketter ikke holder så lenge som de burde, kan du klage?

- På alle ting som blir kjøpt er det mulig å klage på, også avskårne blomsterbuketten, forklarer seniorrådgiver og forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Han sier til DinSide at dersom blomstene ikke holder så lenge som de skal, kan du be om nye eller få pengene tilbake.

Har tulipanene dine begynt å henge? Det gjør ingenting, for med veldig enkle grep kan du gi dem nytt liv! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

En vanlig blomsterbukett skal holde minst i tre-fire dager, mens andre kan holde lengre.

Flere kjeder har kvalitetsgaranti, blant annet har Mester Grønn fem dagers kvalitetsgaranti på buketter og snittblomster.

Må behandles riktig

Hvis du skal klage på blomsterbuketten, er det likevel viktig at du har behandlet de riktig.

- Det litt det samme som alt annet du eier. Hvis du er skyld i feilen selv, kan du ikke klage, påpeker Iversen.

I dette tilfellet forutsetter det at du har gitt blomsterbuketten vann og at de er snittet.

Det er også viktig å huske at noen blomster bare varer et par dager.

- Her tenker jeg at det er viktigst å bruke rettighetene om blomstene for eksempel henger med hodet allerede dagen etter du har tatt de inn i hus, sier forbrukerjuristen.

@thomasiversen3 Klag hvis blomstene henger med hodet! Av livets små og store problemstillinger, er dette en av de små. Likevel, ingen grunn til å akseptere dårlige varer! 🌸💵 #forbruker #foryou #fyp #norgetiktok #norgetiktok #strøm #rettigheter #juss #økonomi ♬ original sound - Forbrukerjurist Thomas Iversen

Husk dette

Kan man klage på blomster som er kjøpt på matbutikken også?

- Ja det kan du. Både mat og blomster som er kjøpt på matbutikken kan man klage på dersom de ikke holder seg slik de burde, sier Iversen.

Videre forklarer han at du trenger ikke kvittering for å klage, men du må bevise at du har kjøpt varen og når du kjøpte den. Vanligvis kan man vise at man har kjøpt varen fra nettbanken, eventuelt vise transaksjonen i bankappen din.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer