Det finnes mange måter å gå til verks når man skal klemme pålegg ut av en tube.
Klemmer du overalt på tuben bare for å få pålegget ut fortest mulig, eller er du mer strategisk og klemmer tuben bakfra?
Er du én av dem som irriterer deg over at samboeren klemmer «feil», bør du lese denne saken (og kanskje vise den til samboeren)!
- Beste måten
Det finnes nemlig en riktig måte å klemme tubene på, ifølge kaviar- og majonesprodusenten Mills' tubeeksperter.

Bakteriebombe!
- Den beste måten er å rulle sammen tuben fra bakkant. Dette kan gjøres for hånd, ved hjelp av kniv, eller en tubenøkkel, hvis du har.
Det sier Ole Kristian Vestbekken, som er fagsjef for emballasje i Mills, til Dagbladet.
En tubenøkkel er et redskap som hjelper deg med å klemme på tuben, slik at du får ut restene.
Han forteller videre at aluminiumstubene tar godt vare på produktets kvalitet, fordi de er både lys- og lufttette.
Advarer mot dette
Derfor advarer Vestbekken mot én spesiell ting når det gjelder kaviar:

Skrekkbilder: Advarer mot dotabbe
- Kaviar er ekstra følsom og da er det en stor fordel at tuben forblir deformert når den klemmes sammen slik at det ikke suges inn luft. Luft i tuben påvirker fort smaken på produktet, sier han.
Aluminiumstubene skal resirkuleres akkurat som annen metallemballasje.

Resirkulerings-tips
Det kanskje ikke alle vet, er at det finnes et triks for innlevering:
- Ved å samle tomme aluminiumstuber og aluminiumsoblater i tomme glass med lokk vil det hindre lukt, gjøre det enklere og mindre grisete å avlevere ved innsamlingspunktet, sier Vestbekken, og forklarer videre:
- Hele glasset med innhold kastes der man samler inn glass og metall.
Denne våren går Mills over til påleggstuber som er produsert av 100 prosent resirkulert aluminium.
- Vi gjør dette for å redusere klimaavtrykket og blidra sterkere inn i en sirkulær økonomi.

Derfor bør du ikke åpne Jodix-boksen
Gjennom denne ene endringen kutter Mills-tubene klimagassutslipp med 74 prosent årlig, ifølge Vestbekken.
- Dette tilsvarer over 3500 tonn med Co₂ eller 272 runder rundt ekvator med bil, sier han.