Tenk deg følgende: Du skal selge en liten leilighet sentralt på Grünerløkka i Oslo. En megler ville kanskje brukt ord som intim for å glorifisere de få kvadratmeterne leiligheten består av, mens området antagelig ville bli beskrevet som populært og urbant.
Men slike beskrivelser ville ikke boligselgeren Axel Haugan ha noe av når han skulle selge sin 35 kvadratmeter store leilighet på Grünerløkka.
- Alle boligannonser er like. Stort sett alle meglere bruker den samme måten å beskrive alle objekter på, sier Haugan.
Derfor bestemte han seg for å lage en liten konkurranse på nettsamfunnet Underskog, der han utlovet en god flaske hvitvin til den som kunne komme opp med den beste beskrivelsen av boligens beliggenhet.
Resultatet ble en omtale nesten fri for kjedelig meglerspråk, men full av stemningsfulle bilder som tatt ut fra en reklamefilm for hovedstaden.
"Her kan du vandre langs Akerselven, mens du hører fuglekvitter, brusende vann og ser på hundene som leker i gresset."
TEST: Avslør meglerspråket
Selve leiligheten er liten, noe selgeren ikke har prøvd å legge skjul på:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger