Norske håndverkere har et prekært imageproblem. En undersøkelse i fjor sommer om 40 ulike bransjer plasserte alle de fem håndverkerfagene som var med i undersøkelsen under gjennomsnittet for forbrukertillit. Den totale forbrukertilfredsheten er sammensatt av tre hoveddeler, som er; tillit, transparens og klagemuligheter.
Ifølge statsråden den gang, Anniken Huitfeldt, var undersøkelsen et redskap for å prioritere hvilke bransjer som burde følges bedre opp. I etterkant ble det opprettet et arbeidsutvalg for å bedre forbrukereres tillit til håndverkere, ledet av Forbrukerrådet ved Roger Helde.
Tirsdag 1. desember leverte utvalget sin rapport til statssekretær Henriette Westhrin i barne- og likestillingsdepartementet, og hovedkonklusjonen var klar:
- Bruk håndverkerkontrakt.
Last ned gratis
Ingen grensesprengende nyhet kanskje, men like fullt viktig å presisere. For undersøkelser viser gang på gang at nordmenn slurver med å skrive kontrakt med håndverkerne de hyrer inn. Det spiller ingen rolle om håndverkeren skal spesialtilpasse en liten bokhylle, eller du skal totalrenovere badet, dette er like viktig for små og store jobber.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger