Butikkene blir stadig flinkere til å merke sine varer slik at du som kunde tror du har gjort et godt kjøp, men nå har altså møbelkjedene Bohus og Skeidar bestemt seg for å opplyse om førprisen på produktet, melder Forbrukerombudet.
Mildt press
Helt frivillig har nok ikke dette vært, for Forbrukerombudet har lenge trykket på og stilt krav til førpriser ved salgsmarkedsføring.
Dette er nytt: Kjedene skal fra nå av avstå fra å bruke uttrykk som signaliserer salg, uten å opplyse om førpris. I all markedsføring skal det altså opplyses om førprisene, eller på annen like tydelig måte, opplyses om avslaget, på de varene salget omfatter.
Men vil egentlig førpriser hjelpe oss? - Nei, faktisk ikke; har Trond Atle Smedsrud tidligere sagt til DinSide. Undersøkelser han gjorde i forbindelse med sin masteroppgave i markedsføring viser at forbrukerne automatisk tror at prisen er satt ned så lenge en vare er annonsert.
Les mer: Slik lurer de deg
Januarkampanjene
Forbrukerombudet skriver på sine nettsider at både Bohus og Skeidars januarkampanjer ble oppfattet som salg. Begge kjedene annonserte en mengde varer, men bare med én pris, uten at det ble sagt noe om førprisene eller på annen måte angitt hvilken besparelse det var tale om.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger