Det er bransjen som nå går sammen om å danne Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglingstjenester. Her kan alle som driver eiendomsmegling, også advokater og boligbyggelag, slutte seg til en tvisteløsningsordning.
- Dette er først og fremst en seier for forbrukeren, sier styreleder Norleiv Pedersen. De som ikke har fått den eiendomsmeglingstjenesten de har krav på vil nå kunne få behandlet sin klage.
Hvilke saker behandles - og hva koster det?
Klageren må fra nå av betale kr 500.- for behandlingen. Dersom klagen når frem får klageren naturligvis gebyret tilbake.
Reklamasjonsnemnda kan behandle tvister som springer ut av kontraktsforholdet mellom eiendomsmegler og forbruker i henhold til gjeldende rett. Det er viktig å spesifisere at den nye nemnda IKKE vil behandle forhold mellom kjøper og selger. For foretak hvor faglig leder er medlem i Norges Eiendomsmeglerforbund behandles klager på samme måte som tidligere. For advokater, medlemmer i EFF og andre som ikke er medlem i NEF behandles klager i saker hvor oppdrag er inngått etter 1. juli 2004.
Nemndas uttalelse er rådgivende for partene. Ved uttalelse som går mot eiendomsmegleren skal denne, dersom han ikke vil etterkomme vedtaket, gi skriftlig begrunnet tilbakemelding til nemnda innen tre uker.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger