Ettroms stiger dobbelt

Jo mindre leilighet, jo større prissstigning - men også større prisnedgang når boligmarkedet forandrer seg. Du har kanskje ant det, til og med erfart det, og nå har forskere slått det uomtvistelig fast.

Publisert
Sist oppdatert

Forskerne Erling Røed Larsen og Dag Einar Sommervoll i Statistisk sentralbyrå har sett på prisene på over 10.000 OBOS-leiligheter, som alle ble solgt to ganger i perioden 1991 til 2002. Ingen tvil om at bolig var en god investering på nitti – tallet. Prisene på alle leilighetene samlet økte med 270 prosent. I samme periode økte konsumprisindeksen med 28 prosent.

Ett-roms leilighetene økte klart mest i pris. I løpet av de 11-årene med hele 346 prosent – nærmere det doble av prisøkningen på 5-roms-leiligheter.

Forskerne har gruppert boligene etter hvor mange rom det er i dem, og ikke etter antall kvadratmeter.

- Antall rom har utslagsgivende betydning for prisutviklingen, men vi fant også at kvadratmeterprisene varierte sammen med prisen på boligene i hver kategori, sier Erling Røed Larsen til DinSide.

Små svinger mest

Like interessant som prisutviklingen over tid, er prissvingningene i perioden. Også her er det forskjeller på store og små leiligheter. Forskernes hovedkonklusjoner er at de minste leilighetene både svinger mest og øker mest i pris

- Prisene på de minste leilighetene er mer følsomme for konjunkturene enn større boliger, forteller Røed Larsen, og peker på at prisbunnen var lavest for små leiligheter i 1992. De minste leilighetene ligger også øverst i pris i toppåret 2002.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer