Fanny Aronsen vil gjøre Norge litt mykere

- I Skandinavia er det jo typisk veldig grovt.

Aronsen synes det er viktig med noen heftige fargeinnslag. - De som liker farger blir jo jätteglad når de finner slike stoffer, sier Aronsen.  Foto: Elisabeth Dalseg
Aronsen synes det er viktig med noen heftige fargeinnslag. - De som liker farger blir jo jätteglad når de finner slike stoffer, sier Aronsen. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Svenske Fanny Aronsen, kvinnen bak tekstilfirmaet med samme navn, gjestet Oslo denne uken i forkant av Norges-lanseringen av samarbeidet med den danske tekstilprodusenten Kvadrat.

Se bilder lenger ned i saken

Fanny Aronsen designer luksuriøse tekstiler til hjemmet, både møbel- og gardinstoff, samt plukkvarer som puter og pledd. Firmaet ble etablert i 1998, og har samarbeidet med Kvadrat siden 2002. Her er hun i fornemt selskap, med Paul Smith, Charles og Ray Eames, Hella Jongerius, Tord Boontje, og ny av året, Alfredo Häberli. Og norske Norway Says.

Myk innredningstrend: Puter, deilige puter

Tekstur, tekstur, tekstur

Aronsen jobber mye med ulike teksturer i stoffene sine. Ved hjelp av ulike veveteknikker og materialer, kan stoff som i utgangspunktet har fått samme farge få et vidt forskjellig uttrykk.

Hun følger stoffene tett, fra skissestadiet som designer til ferdig produkt. Hun besøker leverandører og produsenter, og diskuterer fargeblandinger med fargemester. Aronsen er en kvalitetsbevisst og bestemt dame som vet hva hun vil ha. Er det ikke bra nok, må det gjøres på nytt, til alt stemmer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer