Du har kjøpt ny flatTV. Når du forventningsfull pakker den ut av emballasjen, ser du til din store skrekk at skjermen er knust. Får du ny?
Vi har spurt en rekke ulike butikker hvilken policy de har når uhellet er ute. Og om det er noen forskjell på om de frakter varen hjem til deg - eller på om du frakter varen selv. Slik som for eksempel vinmonopolet og flere taxfree-butikker har. Knuser du en flaske vin, får du ny dersom du ikke har åpnet flasken, og kan vise frem flaskehalsen, og at korken er intakt.
Kan du forskjell på garanti og reklamasjon? Det lønner seg å være informert dersom du skal klage på et produkt, for det er ikke alltid butikkansatte er klar over forskjellen.
Dette har du krav på
Uansett hvilken praksis butikken du handler fra har, er det være greit å vite hva du minst har krav på. Det skader aldri å høre om butikken yter ekstra service utenfor dette, men vet du hva du har krav på, unngår du i hvert fall urettmessige tap.
Ifølge Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet er reglene ganske greie. Han henviser til Forbrukerkjøpslovens paragraf 14 og paragraf 7 som sier at forbrukeren overtar risikoen når tingen er levert.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger