På arbeidsplassen er vi vant til at dyktige renholdsansatte, vaktmestere og HMS-ansvarlige passer på at inneklimaet på kontoret er av god kvalitet. Så kan vi jobbe effektivt og presist uten å bli utmattet eller syke.
Når det kommer til renhold av hjemmekontoret er det gjerne litt verre - her er det du selv som har ansvar for å holde det ryddig og rent, noe det ikke alltid er så lett å sette av tid til.
Men det burde du så absolutt - for å jobbe under dårlige inneklima-forhold over tid, kan få flere, uheldige konsekvenser.
Dette gir dårlig kontorklima
Jarle Karlsrud, daglig leder og gründer av Bedre Inneklima AS, peker på tre hovedfaktorer som kan føre til et dårlig inneklima på kontoret:
1. Feil temperatur: Spesielt om det blir for varmt.
2. Feil luftfuktighet: Både for tørt og for fuktig blir feil.
3. For mye partikler i luften: Pollen, svevestøv fra trafikken, svevestøv og avgassing fra tekstiler, møbler, bygningsmaterialer. Det er de små og usynlige partiklene som er farlige, ikke det som er så stort at du se det som støv.
Men det er kanskje ekstra ofte punkt nummer én, feil temperatur, som kan påvirke oss negativt når vi prøver å gjennomføre arbeidsoppgavene våre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger