Forbrukerrådet krever at rørleggerbransjen rydder opp

Men selv nekter de å dele på informasjon og ressurser.

Forbrukerrådet krever at rørleggerbransjen rydder opp
Publisert
Sist oppdatert

Hvert år skader vann norske boliger for milliarder. I 2008 ble det registrert skader for 2,6 milliarder kroner, en formidabel økning fra 1990. Da fikk norske boliger vannskader fra 481 millioner, melder Forbrukerrådet.

En gjennomgang av skadesaker etter rørleggerarbeider, viser at 20 prosent av rørleggerfirmaene sto for 80 prosent av skadene. Og det er de store firmaene i de største byene som går igjen. Undersøkelsen er i regi av If Skadeforsikring.

Nå skal et nytt prosjekt sikre bedre installasjoner. Forbrukerrådet er positive og krever at bransjen tar grep og informerer om hvilke firma dette gjelder. Likevel er det en ting de ikke forteller deg:

Også de vet hvilke håndverkere som er involvert i flest klagesaker, men vil ikke gjøre dette lett tilgjengelig for norske forbrukere.

Bransjen må ta grep

Årsakene til de mange vannskadene skal være arbeidspress, dårlig internkontroll, dårlig rekrutteringsgrunnlag og lite gjennomsiktighet for kundene. Og også bransjen erkjenner at det er bransjen selv som er problemet:

Norske Rørleggerbedrifters Landsforening jobber nå sammen med If og Byggekostnadsprogrammet med prosjektet "Sikker vanninstallasjon", der målet er å redusere vannskadene med 250 millioner kroner over en femårsperiode.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.