Forbrukerrådet ut mot boligkjøperforsikring

Men If og Help er ikke enige i kritikken fra organet.

BOLIGKJØPERFORSIKRING: Forbrukerrådet mener at boligkjøperforsikring fra If og Help er for lave. Foto: Shutterstock
BOLIGKJØPERFORSIKRING: Forbrukerrådet mener at boligkjøperforsikring fra If og Help er for lave. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert

– Forbrukere risikerer fremover å måtte ta en stor del av regningen selv når de oppdager feil som gir krav mot forrige boligeier når de har kjøpt boligkjøperforsikring, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Bakgrunnen er at både If og Help har endret vilkårene for boligkjøperforsikring, som ifølge Forbrukerrådet nå bare dekker en begrenset del av kostnadene til nødvendige fagkyndigvurderinger.

– Den nye beløpsgrensen til Help boligkjøperforsikring på 30.000 kroner er urealistisk lav. Selv om forbrukere fremdeles er forsikret mot utgifter til advokat, risikerer de å måtte betale en stor del selv av den endelige kostnad, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet, i pressemeldingen.

Hun legger til at de fra rettspraksis ved at det fort kan dreie seg om mellom 70.000 og 270.000 kroner for å dekke utgifter til fagkyndige, og viser til at det koster mye å dokumentere feil knyttet til drenering, grunnforhold, tak som lekker eller råteskader.

– Nå opplever vi at Help utnytter at det er vanskelig å forstå hvor mye en boligkonflikt kan komme til å koste før man står midt oppi en slik konflikt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer