Hva er best

Fordeler og ulemper med kald og varm garasje

Vurdere du å bruke garasjen også til andre formål? Hva er best for bilen?

KALDT: Det er gode grunner til at de fleste garasjer både er kalde og luftige. Foto: Bjørn Eirik Loftås
KALDT: Det er gode grunner til at de fleste garasjer både er kalde og luftige. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange garasjer blir også brukt til andre formål, som regel oppbevaring, men også til verksted eller andre aktiviteter. Men i vinterhalvåret blir det som regel for kaldt i en vanlig garasje. Er det da en god idé å gjøre garasjen oppvarmet?

Stort prosjekt

De fleste garasjer har ikke isolerte vegger og tak, og er svært luftige. Det sørger for at man unngår fuktighet, noe som er bra for bilen.

Mange har heller ikke annet gulv enn grus/subbus. Da blir det et stort prosjekt å gjøre garasjen klar for oppvarming, med graving og gulvstøp, isolasjon og nye innervegger. Dessuten må porten sannsynlivis gjøres tettere.

Er garasjen vesentlig lengre enn bilen, slik at det kan lages et rom bak bilen, blir jobben naturlig nok langt enklere, og man slipper å påvirke forholdene for bilen.

Hvilke forhold skal bilen ha om vinteren?

Det er tre ting som i visse forhold kan gjøre store skader på konstruksjoner av metall. Da snakker vi om fuktighet, salt og temperatur. Kjører du en bil fra saltede veier rett inn i en tett og varm garasje, får prosessene som setter i gang rust de beste betingelsene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer