Frekkheten kjenner ingen grenser

Den årlige Plagiariusprisen hedrer de aller frekkeste hermegåsene. Ser du forskjell på original og kopi?

Publisert
Sist oppdatert

Dessverre blir man ikke rik av at andre produserer et produkt som er så likt ditt eget at få ser forskjell. Kopier, inspirasjoner, plagiater, etterligninger - uansett hva man velger å kalle det - er derfor et stort problem for formgivere verden over.

Action Plagiarius er en organisasjon som arbeider for designeres rettigheter og beskyttelse av originalt design under parolen "innovasjon, ikke imitasjon".

Årlig seremoni

Hvert år, under Ambiente-messen i Frankfurt, verdens største messe for forbruksvarer, deler de ut prisen: En svartmalt hagegnom med en pinnochio-aktig nese i gull, for slik å peke nese til åndsverkstyvene.

I tillegg til de tre topplasseringene, vanker det seks hederlige omtaler - samt et par spesialpriser, blant annet en pris for standhaftig plagiering.

Her ser du eksempler på frekke kopier

Professor Rido Busse startet den negative prisen, og han har siden vært en pioner i arbeidet mot piratkopier. Action Plagiarius har forøvrig også et eget museum; Museum Plagiarius i Solingen, Tyskland.

Alle foto: Plagiarius

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer