Hvert år deles Plagiarius-prisen ut. Prisen skal henge ut de frekkeste kopiene av designprodukter som har dukket opp det siste året.
Plagiarius-prisen ble opprettet i 1977, og målet har vært å informere forbrukerne om hvilke konsekvenser slike kopierer har for bransjen. Prisen ble delt ut i dag, på forbrukermessen Ambiente i Frankfurt.
Billige plagiater koster designverdenen dyrt. Ifølge organisasjonen selv, er ti prosent av verdens kommersielle produkter plagiater. Dette betyr et årlig tap for bransjen på mellom 1,6 og 2,4 milliarder kroner, ifølge Plagiarius nettsider.
Noen av plagiatene er så like originalene, at det nesten er umulig å se forskjell. Ta en titt i vår bildespesial og se om du klarer å spotte hvilke produkter som er originaler, og hvilke som er kopier.

>> Se flere kopier i bildespesialen
Se også de frekke bidragene til Plagiarius-prisen i 2007 og 2006.
Skandinavias største designmesse
INTERIØR OG DESIGN: