Elektronikkbutikker som Power, Skousen og Elkjøp - og andre butikker som selger elektriske og elektroniske produkter, som Ikea og Jula, har ansvaret for at EE-avfall blir samlet inn og levert til et godkjent mottak.
De skal også informere om returordning, samt sikre at EE-avfall blir korrekt håndtert, og at det ikke forekommer tyveri av elektronisk avfall som leveres hos dem.
En fersk rapport fra Miljødirektoratet viser imidlertid at elektronikkforhandlerne stryker på mange av disse punktene.
6 av 10 bryter kravene
Miljødirektoratet har gjennomført tilsyn hos 35 forhandlere av elektriske og elektroniske produkter. Blant disse finner vi Power, Elkjøp, Ikea, Skousen, Jula, Euronics og Plantasjen.
Rapporten viser at seks av ti forhandlere bryter kravene i avfallsregelverket.
For dårlig oppbevaring og sikring av EE- avfall og for dårlig informasjon til kundene om returordningen er bruddene som går oftest igjen.
Miljødirektoratet mener at dette er for mange brudd hos de kontrollerte virksomhetene.
- Vi hadde forventet at de aller fleste forhandlere nå ivaretar kravet til informasjon, og vi er derfor overrasket over at 40 prosent hadde brudd på dette kravet. Dette er noe vi har kontrollert i flere tilsynsaksjoner, sier Einar Knutsen, seksjonsleder i Miljødirektoratet til Dinside.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger