Her synder meglerne

Ingen av landets 25 største meglerkontor klarer å følge bransjenormen på alle punkter.

Til tross for at begge disse annonser er for boliger i borettslag, er det kun den nederste som har med opplysninger om fellesutgifter og totalpris. Foto: Finn.no
Til tross for at begge disse annonser er for boliger i borettslag, er det kun den nederste som har med opplysninger om fellesutgifter og totalpris. Foto: Finn.no Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
- Totalpris skal man ha, det er ikke bra. Sånn sett er kritikken fra forbrukerombudet fortjent.Christian Dreyer, NEF


Rot med arealbegreper, mangelfulle opplysninger om pris, lånevilkår, eierskifte og felleskostnader. Bruddene på bransjenormen for markedsføring av boliger var både mange og grove da Forbrukerombudet sjekket internettmarkedsføring av boliger.

Undersøkelsen ble gjennomført 11. juni og baserte seg på tilfeldig utvalgte annonser fra de 25 største eiendomsmeglingsselskapene på Finn.no og på selskapenes egne nettsider.

- Jeg er overrasket over at mange aktører i bransjen ikke har innrettet seg etter gjeldende bransjenorm. Kjøp av bolig er for de fleste forbrukere den største investeringen i løpet av livet. Derfor er det særlig viktig at markedsføringen av bolig er i overensstemmelse med gjeldende regelverk, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Christian Dreyer håper meglerne bruker sommeren på å rydde opp.  Foto: NEF
Christian Dreyer håper meglerne bruker sommeren på å rydde opp. Foto: NEF Vis mer


I et åpent brev til eiendomsmeglerne varsler Forbrukerombudet at de om kort tid vil gjennomføre en ny undersøkelse. - Dersom det på nytt avdekkes brudd på bransjenormen, vil vi ta opp saken med det enkelte selskap, heter det i brevet fra ombudet.

Hvor vanskelig kan det være?

Leder i Norges Eiendomsforbund, Christian Dreyer, mener meglerne har blitt flinkere med markedsføringen av boliger etter bransjenormen, men at det fortsatt er noe å ta tak i.

- Man har konsentrert seg om å oppfylle kravene først og fremst i avis og salgsoppgaver. Har hengt litt etter på nett, regner med at alle bruker sommeren nå til å rydde opp, sier Dreyer til DinSide.

Hvor vanskelige er disse reglene?

- Det er ikke vanskelig å følge reglene, men det som var det helt åpenbart viktigste i forhold til bransjenormen er totalpris. Mange av justeringene er gjort på Finn. Det meste er på plass.

DinSide Bolig avslører meglertriksene:



Vi tok tre vilkårlige stikkprøver, og på alle tre søk fikk vi opp - øverst i listen - borettslagsboliger uten oppgitt totalpris.

- Totalpris skal man ha, det er ikke bra. Sånn sett er kritikken fra forbrukerombudet fortjent, regner med at alle i bransjen er interessert i å rydde opp i dette så fort som mulig, avslutter Dreyer.

Dette bør du sjekke:

For deg som skal kjøpe bolig, er det viktig å være observant når du leser annonser og prospekt. Du kan tydeligvis dessverre ikke ta oppgitte opplysninger for god fisk.

Punktene det syndes mest mot, er også de du burde sjekke ekstra nøye for å se at det stemmer:

  • Arealbeskrivelse:
    Har megler skjønt de nye arealbegrepene?
    Har megler opplyst areal per etasje, dersom boligen er over flere plan?
    Stemmer oppgitt areal med faktisk areal?
  • Totalpris:
    Er fellesgjelden tatt med? Vær ekstra observant dersom det ikke er opplysninger om fellesgjeld for en borettslagsbolig.
    Er totalpris (prisantydning + andel av fellesgjeld) opplyst?
  • Felleskostnader:
    Er det opplyst hvilke poster som inngår i felleskostnadene?
    Hvordan er fordelingen av felleskostnadene i forhold til driftsutgifter, renteutgifter og avdrag?
  • Eierskiftegebyr?
    Hva koster det at den aktuelle boligen skifter hender?
  • Lånevilkår
    Hvordan er lånevilkårene for nedbetaling av din andel av fellesgjelden?
    Er det en avdragsfri periode? Hvis ja, hvordan er vilkår og månedlige utgifter når du skal betale avdrag på lånet
    Hvor mye vil lånet koste ved ulike rentescenarier?

Slik skal det gjøres:

3.2.1 Generelle krav til prismarkedsføring
I all markedsføring (salgsoppgaver/prospekt, boligannonser på Internett, boligannonser i aviser og andre trykte medier, samt ved annen prismarkedsføring) skal det gis klare og fullstendige prisopplysninger. Alle kjente kostnader og økonomiske forpliktelser ved kjøpet skal fremgå. De totale omkostningene ved kjøpet skal i umiddelbar tilknytning til øvrige prisopplysninger oppgis som et anslag i prosent av kjøpesum/prisantydning, eller på annen like tydelig måte. Kjøpesum/prisantydning og andel fellesgjeld skal i all markedsføring summeres i et samlet beløp ("Totalt"). Det samlede beløp skal fremkomme minst like tydelig som øvrige priselement.

3.2.2 Særkrav til markedsføring på Internett
I tillegg til kravene nevnt i punkt 3.2.1 skal det alltid gis klare opplysninger om: - hvis kjøpesum er fastsatt, totalkostnad som omfatter alle gebyr og avgifter og øvrige kostnader, - hvis kjøpesum ikke er fastsatt, en samlet oppstilling over prisantydning og alle gebyrer, avgifter og øvrige kostnader, - hvilke vesentlige poster de månedlige felleskostnadene dekker, herunder en økonomisk fordeling på hhv. renteutgifter, avdrag og driftsutgifter. - lånevilkårene for nedbetaling av eventuell andel fellesgjeld, herunder gjeldende rentesats, størrelsen på andel fellesgjeld, nedbetalingstid og lengden på eventuell avdragsfri periode, og - separat beregning av månedlige felleskostnader etter en eventuell avdragsfri periode. Ved markedsføring av boliger - som har et særlig lavt innskudd og en høy andel fellesgjeld og/ eller - som er rettet spesielt mot unge boligkjøpere og/ eller - som har en avdragsfri periode, bør det gis særlig god informasjon om konsekvensene av eventuelle renteendringer, lengden på eventuell avdragsfri periode, samt de økonomiske konsekvensene ved utløpet av en eventuell avdragsfri periode.

3.3.1 Areal
Areal av boliger bør oppgis i all markedsføring og beregninger foretas i samsvar med reglene i Norsk Standard 3940. I salgsoppgave/ prospekt/ internettannonse skal bruksarealet (BRA) for hver etasje i boenheten og for hele boenheten oppgis, samt spesifisert samlet areal for primærrommene (P-ROM) og en oversikt over disse. Planskisser anbefales vedlagt salgsoppgave/ prospekt.

Bransjenorm for markedsføring av boliger


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer