Rot med arealbegreper, mangelfulle opplysninger om pris, lånevilkår, eierskifte og felleskostnader. Bruddene på bransjenormen for markedsføring av boliger var både mange og grove da Forbrukerombudet sjekket internettmarkedsføring av boliger.
Undersøkelsen ble gjennomført 11. juni og baserte seg på tilfeldig utvalgte annonser fra de 25 største eiendomsmeglingsselskapene på Finn.no og på selskapenes egne nettsider.
- Jeg er overrasket over at mange aktører i bransjen ikke har innrettet seg etter gjeldende bransjenorm. Kjøp av bolig er for de fleste forbrukere den største investeringen i løpet av livet. Derfor er det særlig viktig at markedsføringen av bolig er i overensstemmelse med gjeldende regelverk, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
I et åpent brev til eiendomsmeglerne varsler Forbrukerombudet at de om kort tid vil gjennomføre en ny undersøkelse. - Dersom det på nytt avdekkes brudd på bransjenormen, vil vi ta opp saken med det enkelte selskap, heter det i brevet fra ombudet.
Hvor vanskelig kan det være?
Leder i Norges Eiendomsforbund, Christian Dreyer, mener meglerne har blitt flinkere med markedsføringen av boliger etter bransjenormen, men at det fortsatt er noe å ta tak i.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger