Her synder meglerne

Ingen av landets 25 største meglerkontor klarer å følge bransjenormen på alle punkter.

Til tross for at begge disse annonser er for boliger i borettslag, er det kun den nederste som har med opplysninger om fellesutgifter og totalpris. Foto: Finn.no
Til tross for at begge disse annonser er for boliger i borettslag, er det kun den nederste som har med opplysninger om fellesutgifter og totalpris. Foto: Finn.no Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Rot med arealbegreper, mangelfulle opplysninger om pris, lånevilkår, eierskifte og felleskostnader. Bruddene på bransjenormen for markedsføring av boliger var både mange og grove da Forbrukerombudet sjekket internettmarkedsføring av boliger.

Undersøkelsen ble gjennomført 11. juni og baserte seg på tilfeldig utvalgte annonser fra de 25 største eiendomsmeglingsselskapene på Finn.no og på selskapenes egne nettsider.

- Jeg er overrasket over at mange aktører i bransjen ikke har innrettet seg etter gjeldende bransjenorm. Kjøp av bolig er for de fleste forbrukere den største investeringen i løpet av livet. Derfor er det særlig viktig at markedsføringen av bolig er i overensstemmelse med gjeldende regelverk, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

I et åpent brev til eiendomsmeglerne varsler Forbrukerombudet at de om kort tid vil gjennomføre en ny undersøkelse. - Dersom det på nytt avdekkes brudd på bransjenormen, vil vi ta opp saken med det enkelte selskap, heter det i brevet fra ombudet.

Hvor vanskelig kan det være?

Leder i Norges Eiendomsforbund, Christian Dreyer, mener meglerne har blitt flinkere med markedsføringen av boliger etter bransjenormen, men at det fortsatt er noe å ta tak i.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.