- Hva har skjedd her?

Feil og mangler ved boligen vår topper Forbrukerrådets statistikk over hva vi klager på.

Velg dine slag. En stor sprekk kan gi dyre følgeskader, mens en litt skjev list kan man leve med. Foto: Colourbox.com
Velg dine slag. En stor sprekk kan gi dyre følgeskader, mens en litt skjev list kan man leve med. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Henvendelser knyttet til bolig og bil topper Forbrukerrådets klagestatistikk, som ble presentert i dag. Antall henvendelser om bolig øker kraftig.

I fjor ble det registrert 3.483 henvendelser om oppføring og oppussing av bolig, en økning på 660 henvendelser, omtrent 24 prosent mer enn i 2007.

- Erfaring viser at når boligprisen faller vil flere boligeiere reklamere. Terskelen for klage senkes når prisene går ned og man har kjøpt på topp, sier Randi Flesland i en pressemelding.

Les mer: Rekordmange søker hjelp

Krangler om leie

Også leie av bolig skaper store utfordringer for norske forbrukere. I fjor mottok Forbrukerrådet rundt 6.000 henvendelser om husleie. Dette er over 20 prosent mer enn i 2007. Gjengangere er uenighet om oppsigelsesvern og om bruk av depositum.

I Oslo og Akershus jar det vært en prøveordning med et eget utvalg som behandler tvister i leieforhold. Denne ordningen har vært en suksess, og skal nå utvides. Se hvor

- Mye av økningen skyldes trolig økt etterspørsel, da mange nå velger å leie fremfor å eie, som følge av høye boligpriser og finanskrisen, sier Flesland.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer