Henvendelser knyttet til bolig og bil topper Forbrukerrådets klagestatistikk, som ble presentert i dag. Antall henvendelser om bolig øker kraftig.
I fjor ble det registrert 3.483 henvendelser om oppføring og oppussing av bolig, en økning på 660 henvendelser, omtrent 24 prosent mer enn i 2007.
- Erfaring viser at når boligprisen faller vil flere boligeiere reklamere. Terskelen for klage senkes når prisene går ned og man har kjøpt på topp, sier Randi Flesland i en pressemelding.
Les mer: Rekordmange søker hjelp
Krangler om leie
Også leie av bolig skaper store utfordringer for norske forbrukere. I fjor mottok Forbrukerrådet rundt 6.000 henvendelser om husleie. Dette er over 20 prosent mer enn i 2007. Gjengangere er uenighet om oppsigelsesvern og om bruk av depositum.
I Oslo og Akershus jar det vært en prøveordning med et eget utvalg som behandler tvister i leieforhold. Denne ordningen har vært en suksess, og skal nå utvides. Se hvor
- Mye av økningen skyldes trolig økt etterspørsel, da mange nå velger å leie fremfor å eie, som følge av høye boligpriser og finanskrisen, sier Flesland.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger