Når noe går i stykker er det viktig at du vet hva du har krav på. Du må ofte kjempe hardt for å få gehør i butikkene. Det fikk Marthe Røyne-Helgesen erfare.
En kaffetrakter til besvær
I januar 2007 kjøpte Marthe Røyne-Helgesen en Siemens Porsche-kaffetrakter på Jernia. Den hadde to års garanti. Etter litt mer enn to og et halvt år begynte imidlertid kaffetrakteren å lekke, og Røyne-Helgesen tok kontakt med Jernia for å reklamere. Det skulle vise seg å ikke være så lett.
- Jeg ringte dem for å høre hvor lang reklamasjonstid det er på kaffetraktere, og fikk beskjed om at det var to år, og at jeg ikke kunne levere inn til reparasjon fordi garantitiden hadde gått ut, sier hun til DinSide.
Rettigheter ved forsinkelse: Hvor lang tid skal det ta å få åtte spisestuestoler?
Røyne-Helgesen fikk ikke Jernias argument med at garantitiden hadde gått ut til å stemme, og bestemte seg for å sjekke hva Forbrukerrådet hadde å si om saken. Hos Forbrukerrådet fikk hun fort bekreftet at reklamasjonstiden er fem år på kaffektraktere. Hun ringte tilbake til Jernia, og ifølge Røyne-Helgesen foreløp samtalen slik:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger