Vi kan med trygghet si at både elsparkesykler og elsykler er årets store begivenhet - spesielt førstnevnte har tatt Norge med storm den siste tiden. På kort tid er elsparkesyklene å finne overalt i de største byene, og bare de siste tre månedene har 187 personer registert skadet på grunn av dem, bare i Oslo.
Nyhetsbildet de siste månedene har også vært preget både av dødsulykker og brann i batterier om hverandre.
Men hvor stor er egentlig faren for at batteriet i elsykkelen eller elsparkesykkelen din faktisk skal ta fyr? Finnes det i det hele tatt noen forutsetninger for dette?
Vi har forhørt oss med ekspertene som kan gi en pekepinn på hva som øker sannsynligheten for brann i el(sparke)sykkelbatterier, og de beste tipsene for å forebygge mot brann.
#1. Batteripris og kvalitet
Fagsjef for batterier i Norsirk, Morten Onsrud, sier til Dinside at det ikke er mulig å tallfeste sannsynligheten for at et litium-ion batteriene i en elsykkel eller elsparkesykkel skal ta fyr.
- Men du kan med god sikkerhet anta at det er en sammenheng mellom batteripris, batterikvalitet og uaktsomt bruk, og risikoen for brann, forteller Onsrud.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger